×
صفحه اصلی محتوا استراتژی محتوایی چیست و مراحل تدوین آن
تاریخ انتشار : 24 اسفند 1401 زمان مطالعه : 9 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

استراتژی محتوایی چیست و مراحل تدوین آن

استراتژی محتوایی چیست و مراحل تدوین آن

حتی اگر یک برنامه‌ریز حرفه ای و دقیق نباشید، احتمالاً موافقت خواهید کرد که اگر ابتدا برنامه ریزی کنید، دستیابی به اکثر وظایف آسان تر است.

به عنوان مثال، برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی خود را برای یک هفته. رفتن به خرید مواد غذایی با لیست برنامه ریزی شده در مقابل هیچ چیز.

برنامه ریزی برای سفر در مقابل پیاده شدن از هواپیما بدون اینکه بدانید چه کاری انجام خواهید داد یا به کجا خواهید رفت.

استراتژی محتوایی نیز به همین شکل است. استراتژی محتوا نقشه‌ای است که شما را به سمت محتوای سودآور هدایت می‌کند. در اینجا پنج دلیل وجود دارد که چرا هر کسب و کاری باید دارای استراتژی محتوا باشدبهتر است بدانید که برنامه‌ریزی برای دستیابی به این بازگشت سرمایه (ROI) ضروری است.

استراتژی محتوایی چیست و مراحل تدوین آن

آیا برند شما دارای استراتژی است؟

برخی افراد از زندگی در ناشناخته ها هیجان زده می‌شوند اما برای بسیاری از ما، چه بخواهیم در پول خود صرفه‌جویی کنیم، چه سالم تر غذا بخوریم یا در تعطیلات در آن رستوران شیک بنشینیم، برنامه ریزی ضروری است.

در مورد بازاریابی محتوا هم همینطور است. بدون استراتژی، تلاش های بازاریابی محتوای شما به احتمال زیاد به جایی نمی‌رسد و هیچ کاری انجام نمی‌دهد. بازاریابی محتوای سودآور بدون یک استراتژی محتوای قوی غیرممکن است.

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا برنامه ای است که نحوه ایده پردازی، ایجاد، انتشار، ترویج و مدیریت محتوا را مشخص می‌کند.

استراتژی محتوا به تعیین اهداف، گردش کار، دستورالعمل ها، بودجه، ساختار تیم و قوانین محتوای برند شما کمک می‌کند و به طور قطع به این سوالات پاسخ می دهد:

  • چرا محتوا تولید می کنیم؟ (در تلاش برای رسیدن به چه اهدافی هستیم؟)
  • برای چه کسی محتوا تولید می کنیم؟ (مخاطب هدف ما چه کسانی هستند؟)
  • چگونه محتوا تولید خواهیم کرد؟ (آیا از استعدادهای داخلی استفاده خواهیم کرد؟ نویسندگان / طراحان گرافیک / فیلمبرداران را استخدام خواهیم کرد؟)
  • چه محتوایی ایجاد خواهیم کرد؟ (روی چه موضوعات و قالب هایی تمرکز خواهیم کرد؟)
  • کجا/ چه زمانی محتوا را منتشر کنیم؟ (در وب سایت ما؟ در شبکه های اجتماعی؟)
  • مخاطبان ما چگونه محتوای ما را پیدا خواهند کرد؟ (سئو چگونه به هم گره می خورد؟)
  • چه کسی مسئولیت مدیریت، انتشار و تبلیغ محتوای ما را بر عهده دارد؟ (تیم محتوای ما چگونه به نظر می رسد و چه کسی چه نقشی را ایفا می‌کند؟)

در صورت ایجاد محتوا، پاسخگویی به همه این سوالات حیاتی است و اگر استراتژی محتوا را تدوین کنید، قبل از انتشار یک مقاله به همه آنها پرداخته می شود.

چرا استراتژی محتوا سودآور است؟

اگر دقت کرده باشید، استراتژی محتوا یک معامله بزرگ است. زیرا بازاریابی محتوای هوشمند نتایج باورنکردنی به دست می‌آورد و دستیابی به این نتایج 62 درصد کمتر از تبلیغات پولی هزینه خواهد داشت.

اما برای به دست آوردن این نتایج، به یک استراتژی نیاز دارید، زیرا استراتژی نقشه‌ای است که شما را به محتوای سودآوری هدایت می‌کند که ROI را به دست می‌آورد. در اینجا دلیل است.

1. کسب و کارهایی که محتوای موفق دارند استراتژی محتوا دارند

بر اساس نظرسنجی Semrush، 97٪ از مشاغل از بازاریابی محتوا به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود استفاده می کنند. با این حال، تنها 57٪ گزارش کردند که یک استراتژی مستند دارند، و تنها 19٪ گفتند که استراتژی آنها پیشرفته است.

همچنین در یک نظرسنجی 78 درصد از کسب و کارهایی که گفتند بازاریابی محتوای آنها بسیار موفق بود، یک استراتژی محتوای مستند نیز داشتند. همه‌ی این‌ها به این معنا است که اکثر کسب و کارها از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند، اما بسیاری از پتانسیل کامل آن را درک نمی‌کنند.

برای انجام این کار، به یک استراتژی محتوا نیاز دارید و شما باید آن را مستند کنید. این مهم است زیرا، بدون یک برنامه مستند، تلاش های محتوایی شما پراکنده خواهد بود. و تلاش های پراکنده منجر به نتایج پراکنده و غیرقابل پیش بینی می شود.

استراتژی محتوایی چیست و مراحل تدوین آن

2. عدم نتیجه بدون استراتژی محتوا

یک برند کوچک تصمیم می گیرد یک وبلاگ راه اندازی کند. یک یا دو کارمند که اتفاقاً خلاق نیز هستند وظیفه مدیریت آن را بر عهده دارند.

آنها مطمئن نیستند که کجا موضوعات را پیدا کنند، بنابراین به آنچه رقبایشان انجام می دهد نگاه می کنند و از آن پیروی می کنند. آنها هر زمان که وقت داشته باشند پست می‌گذارند، بنابراین انتشار به صورت پراکنده و پراکنده است.

آنها در مورد موضوعاتی که رقبای اصلی خود در مورد آنها پست می‌کنند با کمی تفاوت پست می‌کنند. و وقتی نام تجاری مشغول می شود، وبلاگ برای ماه ها ساکت می‌شود. یک سال بعد، نام تجاری نتایج وبلاگ را بررسی می کند و هیچ کدام را پیدا نمی‌کند.

آنها نتیجه می‌گیرند که وبلاگ نویسی اتلاف وقت است. بله در این مورد، این طور است. اما این به این دلیل است که برند مورد نظر از همان ابتدا اشتباه شروع کرد.

آنها بازاریابی محتوا را به عنوان یک وسیله جانبی در نظر می‌گرفتند که می‌توان آن را در دقایق خالی روز بدون تلاش زیاد انجام داد. حقیقت این است که اگر می‌خواهید بازاریابی محتوا کارساز باشد، باید آن را به عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های تجاری حیاتی در نظر بگیرید و یک استراتژی محتوا به شما کمک می‌کند تا به آن برسید.

شما باید برنامه ریزی کنید که چگونه، کی و چرا آن را انجام دهید، و برای چه کسی این کار را انجام خواهید داد. شما باید استراتژی داشته باشید تا نام تجاری شما بتواند به طور مداوم و منظم پست کند (زیرا سازگاری منجر به نتایج بهتر می شود) و این به بیش از وقت آزاد دیگران نیاز دارد.

3. استراتژی محتوا افراد، فرآیندها و فناوری

اگر می‌خواهید از محتوا نتیجه بگیرید، باید اطمینان حاصل کنید که کل برند و تیم شما در یک صفحه هستند و با همان انتظارات و در راستای اهداف یکسان کار می‌کنند.

یک استراتژی محتوای مستند، همه چیزهایی مانند به هم خوردن قطعات پازل را برای تشکیل یک تصویر کامل تراز می کند. ایجاد یک استراتژی محتوا را به عنوان طرح ریزی برنامه نبرد خود برای افزایش آگاهی از برند، جذب ترافیک بیشتر وب سایت، پرورش مخاطبان، افزایش تبدیل و فروش یا هر هدفی که شما تصمیم می گیرید مهمتر است، در نظر بگیرید.

دستیابی به این اهداف به قطعات متحرک زیادی، افراد مختلف و ابزارهای فراوان مانند پلت فرم انتشار، ابزارهای SEO، تقویم محتوا، ابزارهای برنامه ریزی رسانه های اجتماعی، ابزار ویرایش و بررسی محتوا، ابزارهای همکاری و موارد دیگر نیاز دارد.

اما استراتژی تمام این قطعات را به حساب می‌آورد و توضیح می‌دهد که چگونه با هم هماهنگ می‌شوند. به همین دلیل است که شما و تیمتان باید در مورد چه کسی، چه چیزی، کجا، چه زمانی و چرا تصمیم بگیرید و ثبت کنید تا محتوای شما بهترین شانس برای موفقیت را داشته باشد.

4. یک استراتژی محتوا و برنده شدن

برای اطمینان از اینکه بازاریابی محتوا می تواند کار کند، به سرمایه گذاری نیاز دارید. شما فقط به افرادی نیاز ندارید که محتوا را برنامه ریزی، ایجاد، مدیریت، ترویج و توزیع کنند.

شما به افرادی نیاز دارید که بدانند دارند چه می کنند. و شما به ابزارهایی نیاز دارید که افرادتان بتوانند از آنها برای تسهیل تمام این مراحل استفاده کنند. اما اگر بودجه بازاریابی به عهده شما نباشد چه؟

سپس به خرید از سطوح بالاتر نیاز دارید. چگونه خرید بازاریابی محتوا را دریافت می کنید؟ با ترسیم یک استراتژی با اهداف، خط سیر، معیارهای ردیابی و بودجه. این استراتژی به عنوان مدرکی عمل می کند که شما می دانید چه کاری انجام می دهید.

حتی بیشتر، به عنوان یک راهنمای دقیق برای سایر افراد در مورد نحوه برنامه ریزی شما برای اجرای موفقیت آمیز محتوا عمل می کند. این باعث می‌شود زمانی که در تلاش هستید تا از روسا، روسای بخش‌ها، مشتریان، مدیران اجرایی و هر کسی که قدرت سرمایه‌گذاری را دارد، آن را به یک سند قدرتمند در کنار خود داشته باشید.

استراتژی محتوایی چیست و مراحل تدوین آن

5. استراتژی محتوا و مزیت رقابتی

بر اساس نظرسنجی اخیر موسسه بازاریابی محتوا، تنها 40 درصد از بازاریابان می گویند که یک استراتژی محتوای مستند دارند. این آمار در چند سال اخیر تغییر نکرده است. اما، سال به سال، بازاریابان با یک استراتژی مستند از همتایان خود که استراتژی ندارند، بهتر عمل می‌کنند.

به همین دلیل، آنها یک مزیت رقابتی دارند. شما به یک استراتژی مستند نیاز دارید که هر کاری را که در بازاریابی محتوای خود انجام می دهید هدایت کند تا آن مزیت را نسبت به رقبا بدست آورید.

قدرت استراتژی محتوا در سند نهایی و عمل فیزیکی ایجاد آن نهفته است. وقتی برندها می نشینند تا این موضوع محتوا را بفهمند، حوزه های کلیدی حیاتی برای موفقیت را متبلور می کنند:

  • شفاف سازی و اصلاح اهداف محتوایی آنها.
  • رسیدن به قلب افرادی که باید با محتوا هدف قرار دهند.
  • تصور اینکه آن محتوا چگونه باید باشد.
  • استراتژی نحوه اجرا با مجموعه ای واضح از اقدامات مانند یک نقشه.

با در نظر گرفتن همه این موارد، نباید تعجب کنیم که بازاریاب هایی که محتوا را استراتژی می‌کنند و آن استراتژی را یادداشت می کنند، بهترین عملکردهای معمولی هستند.

مراحل تدوین استراتژی محتوا

طراحی و تدوین استراتژی محتوا مراحل مختلفی دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

1. بررسی فضای کسب و کار

این بررسی مربوط به وضعیت فعلی کسب و کار، جایگاه آن در بازار، مزایای رقابتی، شناخت مخاطبان هدف و تحقیقات بازار و… می‌شود.

2. تعیین اهداف

در استراتژی محتوا نیز باید مشخص کنیم به چه اهدافی برسیم و برای رسیدن به آنها باید چه کار کنیم.

3. پیدا کردن کلمات کلیدی

در هر کسب و کار بازاری، یک سری کلیدواژه برای شما وجود دارد که می‌خواهید روی آنها کار کنید و بیشتر دیده شوید. آنها را مربوط به هر کسب و کار پیدا کنید.

4. تحلیل رفتار رقیب‌ها

یکی از بخش‌های تدوین استراتژی محتوا، بررسی و تحلیل رقباست که به شما کمک می‌کند تا ببینید در چه وضعیتی قرار دارند و شما نسبت به آنها کجا هستید.

5. طراحی پرسونای مخاطبان

مخاطب خود را بشناسید و برای آن استراتژی تدوی کنید.

6. تحلیل اطلاعات

برای اینکه بتوانید استراتژی دقیق‌تری تدوین و محتوای بهتری تولید کنید، نیازمند جمع‌آوری اطلاعات هستید اما اطلاعاتت بدون تحلیل به کار شما نمی‌آید.

کلام آخر

اگر می‌خواهید آن مزیت رقابتی را داشته باشید، به آن باشگاه خواهید پیوست. احتمال شکست بازاریابی محتوای شما بدون استراتژی محتوا بیشتر است.

یک استراتژی محتوا در قلب بازاریابی محتوای شما تعیین می کند که آیا تلاش شما به نتیجه خواهد رسید یا پایین خواهد آمد. متأسفانه، اکثر برندها با رویکرد آزادسازی به بازاریابی محتوا نزدیک می شوند.

آنها حتی ممکن است نتایج “خوب” دریافت کنند. اما مسئله این است که «خوب» نباید معیار باشد. دلیل آن این است که محتوا می تواند برای هر برندی، صرف نظر از صنعت یا اندازه، به ارتفاعات بالایی دست یابد. به این فکر کنید: محتوا قدرت بسیار زیادی برای رشد برند شما دارد. اما برای استفاده از این قدرت، باید یک استراتژی محتوا داشته باشید.

برای تبلیغات بیشتر در کنارتان هستیم

بعد از تولید محتوا نیاز به تبلیغات دارید و بهتر است کار تبلیغات پولی خود را از یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغاتی مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

بیشتر بخوانید :

اصول سئو در تولید محتوا و نحوه تقویت محتوا

تولید محتوا چیست؛ اهیمت، انواع و فرآیند تولید محتوا

انواع بازاریابی محتوا و نحوه تولید محتوا برای آن؛ 17 نوع

راهنمای تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی؛ 7 گام موثر

دیدگاهتان را بنویسید