×
صفحه اصلی سئو انکر تکست (Anchor Text) در سئو چیست و روش استفاده
تاریخ انتشار : 20 فروردین 1402 زمان مطالعه : 10 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

انکر تکست (Anchor Text) در سئو چیست و روش استفاده

انکر تکست (Anchor Text) در سئو چیست و روش استفاده

فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی دارید که به صورت آنلاین کفش می‌فروشید و می‌خواهید بازدیدکنندگان بیشتری به‌جای صفحه اصلی شما، مستقیماً به صفحه محصول شما بیایند و احتمال خرید را بالاتر ببرید. شما می‌توانید لینک هایی با متن اصلی مانند «اکنون خرید کنید» یا «در اینجا کفش بخرید» که مستقیما کاربر را به سمت خرید محصول می‌برد، سوق دهید.

وجود چنین لینک‌هایی علاوه بر این که به کاربر در سایت کمک کند برای وب‌سایت شما نیز کارایی بالایی دارد. اضافه کردن این لینک‌ها به سایت به موتورهای جست و جوی گوگل کمک می‌کند تا بهتر بفهمد که این صفحات محصول واقعا درباره چه چیزی هستند و شما را به کاربران بیشتری معرفی می‌کند. چنین لینک‌هایی را Anchor Text می‌گویند.

Anchor Text چیست؟

انکرتکست ویژگی است که گوگل هنگام تجزیه و تحلیل به وسیله آن وب سایت شما را رتبه‌بندی می‌کند. به عبارتی دیگر انکرتکست کلمه یا عبارتی است که در یک متن برجسته شده است و کاربر را مستقیما به سایر محتوای صفحه وب می‌رساند.

در تعریفی دیگر انکرتکست کلمات و کاراکترهای موجود در یک متن هستند که به سایت یا متنی دیگر لینک می‌شوند.

انکرتکست در واقع همان قسمتی از یک لینک است که کاربر آن را مشاهده می‌کند و قادر است روی آن کلیک کند. انکر تکست اغلب با رنگی متفاوت از رنگ فونت اصلی متن در مطلب نشان داده می‌شود و به خواننده متن نشان می‌دهد که مطلب لینک شده درباره چه موضوعی نوشته شده است.

انواع انکر تکست

برای جلوگیری از تکرار کلمات کلیدی، انواع مختلفی از انکر‌تکست وجود دارد. این تنوع به Google  کمک می‌کند تا محتوای شما را به عنوان محتوای با کیفیت و اصلی و نه به عنوان هرزنامه تشخیص دهد.

انواع انکر تکست را می‌توان از طریق کلمه کلیدی اصلی که انتخاب می‌کنیم تعیین کرد:

  • منطبق؛ خود کلمه کلیدی اصلی (Exact Match)
  • نیمه منطبق (Partial Match)
  • عمومی (Generic)
  • نام تجاری یا برند (Branded)
  • بدون عنوان (Naked URL)
  • تصویر (Image Anchor)

منطبق؛ خود کلمه کلیدی اصلی (Exact Match)

این نوع از انکر تکست دقیقا عبارت کلیدی مطلب صفحه مدنظرتان را نشان می‌دهد. برای مثال زمانی که می‌خواهید به مطلب «لینک سازی در دیجیتال مارکتینگ» لینک بدهید، از عبارت کلیدی «لینک سازی در دیجیتال مارکتینگ» به عنوان انکر تکست استفاده کنید.

بهتر است از این شکل انکر تکست در لینک سازی خارجی خود بیش از اندازه استفاده نکنید، چراکه این کار می‌تواند به تجربه کاربری نامطلوب و جریمه شدن بر اساس الگوریتم‌ های گوگل منجر شود. اما در لینک سازی داخلی سایت بهتر است از این روش (عین کلمه کلیدی) یا کانسپت هم معنی آن استفاده کنید تا به خزنده های موتور جستجو بفهمانید که آن صفحه چه مفهمومی دارد.

نیمه منطبق (Partial Match)

این نوع از متن لینک از عبارتی مشابه با عبارت کلیدی صفحه مدنظر تشکیل می‌شود و بخشی از عبارت کلیدی را در خود جای داده است.

برای مثال ممکن است زمانی که می‌خواهید به مطلبی با کلمه کلیدی «دیجیتال مارکتینگ» لینک بدهید، از عبارت «روش های دیجیتال مارکتینگ» به عنوان متن لینک استفاده کنید.

عمومی (Generic)

یکی از متداول‌ترین روش‌های استفاده از متن لینک، به کار بردن عبارت‌های عمومی مانند «اینجا کلیک کنید»، «ادامه مطلب»، «بیشتر بخوانید» و «همین حالا بخرید» است. این نوع از انکر تکست‌ها اغلب در تبلیغات یا دکمه‌های «کال تو اکشن» (Call To Action | CTA) به کار برده می‌شوند.

انکر تکست (Anchor Text) چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

نام تجاری یا برند (Branded)

استفاده از نام وب‌سایت‌ها یا برندها به عنوان انکر تکست به منظور شناخته‌تر کردن برند کاری رایج است. برای مثال، می‌توانیم از عنوان «مجله فرادرس» برای ایجاد لینک صفحه اول این مجله استفاده کنیم.

بهره بردن از این نوع انکرها می‌تواند به تمرکز روی نام تجاری شما و جلوگیری از اسپم شدن کمک کند. اما باید توجه داشته باشید که درست مانند انکرهای منطبق با عبارت کلیدی، به کار بردن بیش از حد نام برند در متن لینک نیز توصیه نمی‌شود

Image  یا تصویر

در این نوع Anchor Text  به جای استفاده از متن، از تصویر در لینک استفاده می‌کنید. در این حالت Alt tag  تصویرتان به عنوان انکر تکست شناسایی می‌شود. با کمک انکرتکست Image کاری می‌کنید که تصاویر موجود در سایت از چشم گوگل به دور نماند و به هنگام ارزیابی سایت‌تان به آن‌ها نیز توجه داشته باشد.

بدون عنوان (Naked URL)

در این نوع روش انکر تکست هیچ متنی ندارد و خود آدرس پیوند یکتا (url) به عنوان انکر تکست مورد استفاده قرار می گیرد.

Long Tail دم بلند

انکرتکست Long Tail همانند انکر تکست Partial Match، جزئیات بیشتری از محتوا را در اختیارتان قرار می‌دهد و تنها تفاوتش با انکرتکست نیمه منطبق، تعداد بیشتر کلماتی است که در متن لینک استفاده می‌شود.

لینک‌‌سازی داخلی (internal Linkbuilding) چیست؟

اگر بین صفحات داخلی یک وب سایت ارتباط ایجاد کنیم، لینک‌ سازی داخی انجام داده‌ایم، برای مثال احتمالا در صفحه اصلی وبسایت شما گزینه‌ای وجود دارد که کاربر را به سمت صفحه تماس با ما هدایت می‌کند، این لینک بین دو صفحه از یک وبسایت قرار گرفته است و به آن لینک‌ داخلی گفته می‌شود.

پس به صورت کلی، به  ارتباط بین صفحات یک وب سایت، لینک‌ سازی داخلی گفته می‌شود.

با لینک سازی داخلی می‌توان باعث بهبود تجربه کاربری شد زیرا در صورتی که مطالب تولید شده واقعا جذاب و کاربردی باشد و کاربران از خواندن مقالات لذت ببرند، قطعا مقاله بعدی نیز توسط کاربران خوانده خواهد شد.

همین موضوع باعث ماندگاری بیشتر کاربران در سایت و مشاهده صفحات بیشتر خواهد شد که نتیجه نهایی آن بهبود سئو را رقم خواهد زد.

بهتر است در لینک سازی داخلی از انکر تکست عین کلمه کلیدی و کلمات هم کانسپت استفاده شود تا موتور های جستجو بهتر صفحات را درک کنند.

لینک سازی خارجی (External Linkbuilding) چیست؟

اگر از یک صفحه وبسایت ما به صفحه دیگر در سایت دیگر لینک داده شود یا به اصطلاح لینک خارج شود یا بلعکس یک صفحه سایت ما از یک سایت دیگر لینک دریافت کند. لینک خارجی نامیده می‌شود چرا که از یک سایت دیگر لینک دریافت شده یا به یک سایت دیگر لینک خارج شده است.

لینک سازی خارجی یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی برای موتور ههای جستجو است. از این طریق آنها میزان اعتبار و اهمیت یک سایت را برسی می کنند.

خرنده های موتور های جستجو از طریق لینک های خارجی وارد وب سایت شما می شوند و میزان ارتباط و کیفیت مطالب شما را برسی می کنند.

موتور های جستجو مخصوصا گوگل به تایید دیگران از یک سایت اهمیت زیادی قائل است. با افزایش تعداد تأییدهایی که از طرف سایت های دیگر می‌گیرید، بیشتر در نظر گوگل محبوبیت پیدا می‌کنید.

اما این موضوع را در نظر داشته باشید که گوگل و سایر موتور های جستجو همواره روش های خرید بک لینک را ممنوع می داند و اگر متوجه این موضوع شود سایت دریافت کننده لینک را جریمه خواهر کرد. برای ینک سازی خارجی حتما باید استراتژی دقیقی داشته باشید.

شما می‌توانید از طریق یک سری ابزار لینک سازی خارجی را برسی کنید:

1/ Moz: این سایت بهترین سایت برای سئو سایت و بررسی لینک های سایت است که تمامی لینک‌هایی را که به سایت شما داده شده است، نشان می‌دهد‫.

2/ Open Site Explorer  : این سایت ابزار بی نظیری برای تجزیه و تحلیل بک لینک و شناسایی میزان محبوبیت لینک است که به شما امکان می‌دهد سایت خود را بررسی کنید‫.

3/Ahrefs: این سایت نیز کامل ترین ابزارها را برای تحلیل وب سایت، بک لینک، اعتبار دامنه، اعتبار صفحه و‫… در اختیار شما می ‌گذارد.

4/ Google Webmaster : با استفاده از این ابزار می‌توانید جایگاه سایت خود را رصد کنید و ببینید در چه عبارت‌های جستجویی، در نتایج نمایش داده شده‌اید‫. دریافت گزارش بک لینک‌های گوگل سرچ کنسول به شما کمک می‌کند تا استراتژی لینک سازی خارجی خود را تغییر دهید یا در صورت نیاز، اصلاح کنید‫.

5/ Check my links : می‌توانید با استفاده از این سایت، لینک های شکسته، داخلی و خارجی سایت خود را کنترل کنید‫.

6/  ‫Ranksignals : این سایت شاید از کاربردی‌ترین سایت هایی باشد که در گرفتن بک لینک به شما کمک کند زیرا لینک های ساخته شده توسط رقبا را به شما نشان می‌دهد و شما می‌توانید با بررسی دقیق رقبای خود، استراتژی لینک سازی خود را قوی‌تر کنید.

چگونه انکر تکست Anchor Text را می‌توان بهینه کرد؟

برای بهینه‌سازی انکر تکست، استفاده از کلمات کلیدی هم کانسپت با محتوای صفحه لینک شده و اجتناب از استفاده از یک انکر تکست برای چندین صفحه مهم است.

استفاده از متن غنی از کلمات کلیدی می‌تواند به بهبود رتبه موتور جستجوی صفحه لینک شده کمک کند. یک انکر تکست خوب برای ما ضروری است که کاربر روی محتوای شما کلیک کند.

اگر استراتژی لینک سازی و سئو خوبی داشته باشید، گوگل نیز وب سایت شما را جدی تر خواهد گرفت. اگر انکر تکست‌های خود را بهینه کنید، رتبه بندی بهبود می‌یابد.

برخی از بهترین روش‌ها برای سئوی متن لنگر عبارتند از: مرتبط با موضوع باشد، ساختار ثابتی داشته باشد، تنوع را در آنها بگنجانید و انکر تکست خود را آزمایش و پیگیری کنید.

انکر تکست (Anchor Text) چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

هنگام ایجاد Anchor Text از چه کاری نباید انجام داد؟

مهم است که از استفاده از متن نامربوط خودداری کنید. همچنین باید از استفاده از متن یکسان برای چندین صفحه اجتناب شود زیرا موتورهای جستجو گیج می شوند.

نکات نهایی Anchor Text

  • ـ از لینک‌های توصیفی استفاده کنید و در صورت امکان از موارد عمومی اجتناب کنید.
  • ـ بهترین لینک‌ها با 2 تا 6 کلمه ساخته می‌شوند.
  • ـلینک ها تا حد امکان طبیعی و ارگانیک به نظر برسند.
  • ـ از کلمه کلیدی متن برای قرار گرفتن به عنوان لینک سازی خارجی بیش از حد استفاده نکنید.
  • ـ در صورت امکان از چندین انکر تکست استفاده کنید.
  • انکر تکست عنصر مهمی است که باید هنگام ساخت یک استراتژی لینک سازی یا سئو در نظر گرفت. شما باید از آن برای ایجاد محتوای جالب و ایجاد ترافیک برای وب سایت خود استفاده کنید.

برای تبلیغات و دیده شدن بیشتر در کنارتان هستیم

بعد از لینک سازی اصولی و درست برای بیشتر دیده شدن نیاز به تبلیغات دارید و بهتر است کار تبلیغات پولی خود را با یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغاتی مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

مقالات بیشتر :

بهینه‌ سازی مقالات وبلاگ سایت برای تبدیل بیشتر در کسب و کارها

ساختار سایت (معماری سایت) چیست و نحوه تنظیم آن

اصول سئو در تولید محتوا و نحوه تقویت محتوا

اصول و فاکتور های سئو محلی (لوکال سئو) به صورت کامل

دیدگاهتان را بنویسید