×
صفحه اصلی تبلیغات سناریو تبلیغاتی چیست؛ نکات مهم و نحوه نوشتن آن
تاریخ انتشار : 02 مرداد 1402 زمان مطالعه : 9 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

سناریو تبلیغاتی چیست؛ نکات مهم و نحوه نوشتن آن

سناریو تبلیغاتی چیست؛ نکات مهم و نحوه نوشتن آن

ضرورت انجام تبلیغات بر هیچ کسب‌وکاری پوشیده نیست اما چه تبلیغاتی برای مخاطب جذاب‌تر است؟ تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که تبلیغات ویدئویی، موشن‌گرافی‌ها یا پادکست‌ها… برای مخاطبان جذاب‌تر است و هر اندازه این محتواها خلاقانه‌تر باشد، احتمال وایرال شدن بالای آنها وجود دارد.

به همین دلیل نیاز است که تولیدکنند‌گان تبلیغات، بتوانند محتوای مناسب برای ویدئو یا پادکست را ارائه کنند و سنگ بنای یک تبلیغ ویدئویی خوب، سناریوی قوی و جذاب است. ادامه مطلب را بخوانید تا با نکات ضروری درباره نوشتن یک سناریوی خوب آشنا شوید.

سناریو چیست؟

سناریو اصطلاحی در فیلم سازی است که حالا به دیگر حوزه‌ها ورود پیدا کرده اما همان کارکرد را دارد. در فیلمسازی، ایده اصلی برای فیلم از سناریو گرفته می‌شود و به متنی تصویری تبدیل می‌شود.

یک سناریوی دقیق طول هر شات را نشان می دهد، هر کلمه‌ای از دیالوگ را ارائه می‌ده، و تمام جلوه‌های صوتی و موسیقی مورد استفاده در هر صحنه را توصیف می‌کند. نوعی دیگر از سناریو نویسی جدید نیز هست که به عموماً در نماهای اصلی نوشته می‌شود که شامل تمام دیالوگ‌ها و اکشنهای بصری میشود و به کارگردان اجازه میدهد آن را روی صحنه ببرد.

یک کارگردان ممکن است سناریو را کنار بگذارد و کنش را بر اساس مفهوم خودش از آنچه بهترین موضوع را به نمایش می‌گذارد، هدایت کند. معمولا کارگردان با دستورالعمل های اولیه سناریو کار می‌کند و با پیشرفت فیلمبرداری، آنها را با اکشن در حال تکامل تطبیق می‌دهد.

سناریو نویسی در محتوای تبلیغاتی نیز به همین شکل است. شما باید سناریو دقیق برای یک تبلیغ ویدئویی یا صوتی مانند پادکست یا موشن گرافی بنویسید.

چطور یک سناریو تبلبغاتی خوب بنویسیم؟

 یک سناریوی تبلیغاتی برای موشن‌گرافی، ویدئو یا پادکست تبلیغاتی به شما کمک کند پیام خود را به مردم برسانید به شرطی که شروع تاثیر‌گذار داشته باشید، طرح مشکل و مسئله دقیق پس از آن راه‌حل ارائه دهید و در نهایت دعوت به انجام یک عمل باشد.

درنظرگرفتن این چهار بخش باعث شکل‌گیری ساختار کلی سناریو می‌شود. اگر محصول یا خدماتی دارید که می‌خواهید درباره آن به مردم بگویید و برای آن فضاسازی لازم را ایجاد کنید، می‌توانید یک ویدیوی تبلیغاتی بسازید.

اما قبل از ساختن ویدیو، می‌خواهید توضیح یا سناریویی داشته باشید تا به شما کمک کند قبل از نوشتن فیلمنامه واقعی، ایده‌های خود را متمرکز کنید.

این سناریو به عنوان یک طرح کلی عمل می‌کند که شامل ایده‌هایی است که می‌خواهید بیان کنید و چگونه می‌خواهید آنها را بیان کنید، از جمله لحن، مخاطب، مکان، راوی و هر بازیگر یا ارائه دهنده.

سناریو تبلیغاتی چیست؛ نکات مهم و نحوه نوشتن آن

روش نوشتن سناریو تبلیغاتی گام به گام

1. اهداف اصلی ویدیوی تبلیغاتی یا پادکست خود را مشخص و تایپ کنید. به عنوان مثال، چه چیزی را تبلیغ می کنید و مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟

2. توضیح دهید که چه نوع لحنی را می‌خواهید منتقل کنید. به عنوان مثال، آیا این یک ویدیو یا پادکست جدی برای سرمایه گذاران مهم است یا می‌خواهید یک ویدیوی شیک با رنگ‌های روشن، موسیقی بلند و برش‌های سریع از یک تصویر به تصویر دیگر بگیرید؟

3. محدودیت های بودجه برای ویدیوی تبلیغاتی خود را فهرست کنید. اگر بودجه به شما اجازه می‌دهد یک سالن بزرگ همایش را اجاره کنید و آن را با هزاران مورد اضافی پر کنید، می ‌توانید سناریویی بنویسید که ابعاد حماسی داشته باشد و مخاطبان شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر بودجه‌تان کم‌تر است، می‌توانید ویدیو را در کلاس درس، خانه یک فرد، آزمایشگاه، آشپزخانه یا مکان کوچک‌تر دیگری تنظیم کنید.

4. وعده محصول یا خدمات خود را بنویسید. پاراگرافی را تایپ کنید که توضیح دهد چرا محصول یا خدمات شما منحصر به فرد است یا اینکه چرا منحصراً برای نیازهای مخاطبان شما مناسب است. مزایای محصول یا خدمات خود را توضیح دهید و اینکه چرا مردم امروز مایل به خرید، اجاره یا سرمایه گذاری در آن هستند.

5. یک پاراگراف را تایپ کنید که روش‌هایی را که برای نشان دادن محصول یا خدمات خود در عمل استفاده خواهید کرد، توصیف می‌کند. اینها ممکن است شامل نمایش، صحنه‌هایی از محصول در حال ساخت یا نماهایی از افرادی باشد که در حال گشت و گذار در ملک یک فرصت سرمایه گذاری هستند.

6. برای تقویت ادعاهای خود و افزایش اشتیاق برای محتوای تبلیغاتی خود، بخشی را برای تأیید افراد عادی، یا از کارشناسان یا افراد مشهور شناخته شده اضافه کنید.

7. شرایط تبلیغ را بنویسید. این ممکن است شامل هزینه خرید یا اجاره کالا، هزینه تجربه چیزی یا حداقل مبلغ سرمایه گذاری باشد. سایر الزامات، مانند هزینه‌های حمل و نقل و جابجایی، گزینه های بازپرداخت و خدمات مشتری را ذکر کنید.

8. اطلاعاتی را تایپ کنید که مهلتی برای پاسخگویی به تبلیغات را پوشش دهد. اطلاعات تماس مانند وب سایت، شماره تلفنی برای تماس، یا آدرس پستی برای نوشتن اطلاعات بیشتر یا ارسال پرداخت ارائه دهید.

نکات کلیدی برای تولید یک ویدئو تبلیغاتی

تولیدات ویدیویی معمولاً نیاز به حمایت دارند، خواه این حمایت مالی باشد یا مبتنی بر منابع. مانند یک طرح تجاری، پیشنهاد تولید ویدیو برای تضمین پول و خرید از مدیران یا منابع مالی استفاده می شود. یک پیشنهاد موثر به پروژه شما علاقه ایجاد می‌کند و حرفه ای بودن و اعتبار شما را نشان می‌دهد.

بررسی اجمالی

اگر به دنبال تأمین مالی و تأیید کمیته ای هستید که تعدادی از پیشنهادات را می‌خواند، احتمال اینکه بازبینی کنندگان کل پروپوزال را در دور اول حذفی ها نخوانند وجود دارد.

برای کمک به انجام پروپوزال خود، با یک نمای کلی از پروژه شروع کنید. در یک صفحه یا کمتر، نمای کلی باید توضیح دهد که ویدیو درباره چیست و چرا اهمیت دارد.

به طور خلاصه خط داستان و دامنه را توضیح دهید، در مورد تحقیقاتی که تقاضای بازار را نشان می دهد صحبت کنید و ایده ای از بودجه خود ارائه دهید.

فهرستی از اعضای کلیدی تیم و شرح مختصری از تجربیات آنها را درج کنید. پس از خواندن نمای کلی، بازبینان باید در مورد داستان کنجکاو باشند و از امکان سنجی پروژه متقاعد شوند.

سناریو تبلیغاتی چیست؛ نکات مهم و نحوه نوشتن آن

بودجه

اولین چیزی که بسیاری از خوانندگان می‌خواهند در مورد تولید ویدیوی بالقوه بدانند این است که هزینه آن چقدر است.

با زمان و تجهیزات مورد نیاز برای برنامه ریزی، فیلمبرداری، ویرایش و تولید یک ویدیو، هزینه ها می‌تواند به سرعت از کنترل خارج شود.

با گنجاندن یک بودجه جامع و جزئی به عنوان بخشی از پیشنهاد خود، هرگونه نگرانی بودجه ای را برطرف کنید. از بودجه آیتم خطی استفاده کنید و تمام هزینه‌هایی را که بخشی از پروژه خواهد بود، از ساعت‌های نشستن داستان گرفته تا دستمزد بازیگران گرفته تا نرم‌افزار ویرایش، درج کنید.

از فونت‌های پررنگ برای برجسته کردن ارقام مهم استفاده کنید و برای توضیح تغییرات غیرمنتظره در طول تولید، تخمین کم و زیاد را در نظر بگیرید. وقتی خوانندگان شما می توانند ببینند که شما در بودجه فکر کرده اید، می تواند به کاهش ترس آنها در مورد هزینه های برنامه ریزی نشده کمک کند.

ارزش افزوده

یک پیشنهاد ویدئویی موثر باید خوانندگان را متقاعد کند که پروژه شما ارزش دارد. مقدار خاص به نوع پروژه بستگی دارد.

هدف ویدیوهای تجاری افزایش سود است، در حالی که یک مستند ممکن است در جهت افزایش آگاهی در مورد یک موضوع خاص باشد.

همانطور که پیشنهاد خود را می نویسید، آنچه برای بازبینان شما مهم است را در نظر بگیرید و از زبان، لفاظی و تحقیق استفاده کنید تا آنها را متقاعد کنید که تولید ویدیوی شما از علایق آنها پشتیبانی می کند. هرچه پیشنهاد شما بیشتر به نگرانی های عاطفی و عملی آنها توجه داشته باشد، موثرتر خواهد بود.

نقاط عطف

تولیدات ویدئویی به زمان نیاز دارند تا تکمیل شوند. شامل یک برنامه تولید اولیه با پیشنهادی است که به بازبینان حسی از محدوده را بدهد. نقاط عطف اصلی را شامل شود: داستان نویسی، استخدام استعداد، تکمیل تصویربرداری، ویرایش، بررسی و تولید نهایی.

یک برنامه زمانی دقیق به خوانندگان این امکان را می دهد که بدانند شما پروژه را کاملاً بررسی کرده اید و درک کاملی از جنبه های فنی تولید ویدیو دارید. همچنین فرصتی برای ایجاد اعتبار با نشان دادن تجربه و درک خود از فرآیند کامل است.

موارد مهم برای نوشتن یک سناریوی خلاقانه

از اولین کلمه‌ای که برای نوشتن یک سناریو نوشتید تا زمانی که نقطه پایان سناریو را می‌گذارید، تنها و تنها به یک چیز فکر کنید که نوشته شما باید جذاب باشد. این جذابیت چگونه در یک متن ایجاد می‌شود:

سناریو تبلیغاتی چیست؛ نکات مهم و نحوه نوشتن آن
  • _ دروغ نگویید
  • _ اغراق نکنید
  • _ استفاده از جمله‌های کوتاه
  • _خدمات شرکتی که قرار است برایش کلیپ تبلیغاتی بسازید بررسی کنید
  • _اهداف و تجارت شرکت مربوطه را بشناسید
  • _ استفاده از ایده‌هایی مطابق اهداف و خط مشی شرکت
  • _ شناسایی رقبا و رصد کارهای تبلیغاتی آنها
  • _ استفاده از تک جمله‌های گیرا
  • _ شناخت جامعه هدف
  • _ اهمیت دادن به سلیقه مخاطب نه کارفرما

برای دیده شدن و جذب مشتری بیشتر کنارتان هستیم

طبیعی است که شما برای شروع کار و نحوه معرفی محصول جدید به مخاطبان خود نگران باشید. در عین حال، ما می‌دانیم که شروع کار می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد و به همین دلیل، می‌خواهیم این بار را از دوش شما برداریم.

شما می‌توانید با استفاده از مشاوران ما در آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت کار را برای خود راحت کنید و به روزترین مشورت‌ها را از کارشناسان ما بگیرید.

چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در کمپین تبلیغاتی ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

ایده‌ های تبلیغاتی برای فروش بیشتر؛ ۱۸ ایده ای که برگ برنده هستند

کمپین تبلیغاتی آنلاین چیست؛ اهمیت و اصول راه اندازی

نمونه متن تبلیغاتی برای فروش + نکات نوشتن آن

۵۰ شعار تبلیغاتی مواد غذایی برای ایده گرفتن

دیدگاهتان را بنویسید