یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر به شما کمک میکند تا با گسترش و تقویت تعامل مشتری خود در رقابتیترین عرصههای آنلاین، رشد کسب و کار را هدایت کنید.
اما هر استراتژی دارای مزایا، محدودیت ها و بازگشت سرمایه منحصر به فرد خود است. در این متن به چند نمونه خاص نگاه میکنیم و توضیح میدهیم که چگونه یک استراتژی بازاریابی دیجیتال جامع بسازیم که نتایج قابل اندازهگیری ارائه دهد.
فهرست مطالب استراتژی بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال چیست
اصطلاح استراتژی بازاریابی دیجیتال اغلب با مفاهیم مرتبط دیگر اشتباه گرفته می شود. یک استراتژی بازاریابی واقعی یک برنامه بازی جامع است که نحوه دستیابی به مخاطبان هدف خود و تبدیل آنها را به مشتریان پولی را مشخص میکند.
این به عنوان طرحی عمل میکند که شما را به سمت اهداف بازاریابی منحصر به فرد سازمانتان راهنمایی میکند. تاکتیک های بازاریابی، اقدامات خاصی هستند که برای اجرای استراتژی بازاریابی خود انجام خواهید داد. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- نوشتن پستهای وبلاگ
- پاسخگویی به مشتریان در شبکههای اجتماعی
- ارسال ایمیل
- طراحی تبلیغات
تفاوت استراتژی بازاریابی و کمپین بازاریابی
در حالی که یک کمپین بازاریابی با استراتژی بازاریابی شما همراه است، درک تمایز بین این دو مهم است. یک استراتژی بازاریابی به تصویر بزرگ نگاه میکند.
اهداف کلی کسب و کار شما، اهداف مشتریان و نحوه برنامه ریزی شما برای دستیابی به هر دو را تعیین میکند.
کمپین بازاریابی تبلیغاتی است که برای دستیابی به یک هدف خاص در استراتژی شما طراحی شده است تا اهداف کلی کسب و کار شما.
یک کمپین بازاریابی معمولاً با تاریخ شروع و پایان مشخصی همراه است. ممکن است کمپینی را برای تبلیغ یک محصول جدید، ایجاد ترافیک بیشتر یا جذب جمعیتشناسی مشتری جدید راهاندازی کنید.
۱0 نوع استراتژی بازاریابی دیجیتال
استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ زیادی وجود دارد. برخی از آنها نتایج بهتری نسبت به دیگران ارائه میدهند، بنابراین ما 10 استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر مورد استفاده در صنعت فعلی خود را بررسی میکنیم.
1. بازاریابی درونگرا
بازاریابی ورودی به کل اکوسیستم استراتژی ها، ابزارها و تاکتیکهایی اطلاق می شود که یک بازاریاب برای تبدیل یک بازدیدکننده وب سایت به مشتری پولی استفاده میکند. شامل:
- بازاریابی محتوا
- بازاریابی ایمیلی
- سئو
- اتوماسیون بازاریابی
- بهینهسازی وب سایت
- تجزیه و تحلیل وب سایت
بازاریابی درونگرا یک رویکرد کلی برای جذب، واجد شرایط بودن، پرورش و خوشحال کردن مشتریان و مشتریان بالقوه است و بر رابطه بلندمدت با مشتریان متمرکز است.
2. بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا بر پاسخگویی به سوالات مردم و کمک واقعی به آنها از طریق محتوا متمرکز است و شامل محتوایی مانند پستهای وبلاگ، صفحات فرود، ویدئوها، پادکستها، اینفوگرافیکها، مقالات سفید، کتابهای الکترونیکی، مطالعات موردی و موارد دیگر است. در بیشتر موارد، بازاریابی محتوا چندین هدف دارد. میتوانید از آن برای موارد زیر استفاده کنید:
- آگاهی از برند را افزایش دهید
- بهبود وفاداری به برند
- به مخاطبان هدف خود آموزش دهید
- تبدیل و پرورش سرنخ ها
بازاریابان باهوش، محتوایی را ایجاد میکنند که برای چندین شخصیت کاربر در تمام مراحل قیف فروش ایده آل است. به عنوان مثال کاربری که از برند شما بیاطلاع است و وب سایت شما را از طریق جستجوی ارگانیک یافته است، نسبت به مشتری احتمالی که تقریباً آماده خرید است، به محتوای متفاوتی نیاز دارد. شما باید سفرهای خریداران خود را درک کنید و محتوای منحصر به فردی ارائه دهید که نیازهای آنها را در هر مرحله برطرف کند.
3.ABM
بازاریابی مبتنی بر حساب (ABM) یک استراتژی بازاریابی قدرتمند B2B است که حسابهای خاصی را که شما انتخاب میکنید هدف قرار میدهد. در نظر گرفته شده است که به تیمهای فروش و بازاریابی کمک کند تا مشتریان بالقوه را به سرعت در قیف فروش حرکت دهند.
با ABM، حسابهایی را هدف قرار میدهید که برایتان مهمتر هستند. شخصی سازی ABM یک رویکرد عمومی برای بازاریابی ندارد.
در عوض، پیامهای شخصیسازی شده را برای حسابهای هدف ایجاد میکند. شما از آنچه در مورد مشتری خود می دانید استفاده میکنید و کمپین خود را برای رفع نیازهای خاص آنها تنظیم میکنید.
4. سئو
بهینه سازی موتور جستجو (SEO) فرآیند بهینه سازی وب سایت و محتوای شما به منظور دستیابی به رتبه های بالاتر در موتورهای جستجو و افزایش میزان ترافیک ارگانیک به سایت شما است. این شامل تاکتیک های مختلفی است، مانند:
- ایجاد محتوای با کیفیت بالا
- بهینه سازی محتوا پیرامون کلمات کلیدی و نیازهای کاربر
- ترکیب اطلاعات
- اطمینان از بهینه سازی وب سایت شما برای موتورهای جستجو.
در نهایت، سئو در تلاش است تا بازدیدکنندگان مناسب را به صورت ارگانیک وارد کند تا منجر به فروش بیشتر شود.
5. بازاریابی رسانههای اجتماعی
بازاریابی رسانه های اجتماعی از پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، لینکدین و اینستاگرام برای موارد زیر استفاده میکند:
- محتوا، محصولات یا خدمات خود را تبلیغ کنید
- ایجاد آگاهی و دیده شدن برند
- طرفداران یا دنبال کنندگان به دست آورید
- مشتریان فعلی و بالقوه را درگیر کنید
- ترافیک را به وب سایت خود هدایت کنید
این کار نیاز به هزینه تبلیغاتی مداوم و در بیشتر مواقع یک صفحه فرود وب سایت دارد که به طور خاص برای کاربران از آن هزینه تبلیغاتی طراحی شده است.
به محض اینکه هزینه تبلیغات شما به پایان برسد، ترافیک وب سایت، لایکها و فالوورها نیز به پایان میرسد.
این نوع بازاریابی مقرون به صرفه با بودجه نسبتاً کم، میتوانید از بازاریابی رسانههای اجتماعی استفاده کنید تا مخاطبان خود را در معرض نام تجاری خود قرار دهید، حتی زمانی که آنها به آن فکر نمیکنند.
6. بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی روشی برای ارسال ایمیل های تبلیغاتی و اطلاعاتی برای ایجاد روابط با مخاطبان، تبدیل مشتریان بالقوه به خریداران و تبدیل خریداران یکباره به طرفداران وفادار برند شما است.
این ایمیلها ممکن است درباره معاملات انحصاری، تبلیغ محتوای وبسایت، فروشهای آتی یا پیامهای کلی از طرف کسبوکار شما صحبت کنند. این نوع بازاریابی مقرون به صرفه در مقایسه با سایر استراتژی های بازاریابی مانند پست مستقیم، SEM یا SMM، بازاریابی ایمیلی معمولا مقرون به صرفه است.
سرمایهگذاری شما شامل اشتراک نرمافزار بازاریابی ایمیلی است که هزاران ایمیل را به طور همزمان ارسال میکند و هزینه شخصی برای مدیریت برنامه.
7. تبلیغات PPC
تبلیغات پرداخت به ازای کلیک یا PPC یک استراتژی است که در آن شما (تبلیغ کننده) هر بار که کاربر روی یکی از تبلیغات آنلاین شما کلیک میکند، هزینه پرداخت میکنید.
اغلب از طریق Google Ads، Bing Ads یا سایر موتورهای جستجو انجام میشود، و میتواند راهی موثر برای دستیابی به افرادی باشد که در جستجوی عبارات مرتبط با کسب و کار شما هستند.
با این حال، بسته به اندازه و دامنه کمپین شما، هزینه ها میتواند از نسبتاً ارزان تا گران باشد و هنگامی که یک کمپین متوقف میشود، ترافیک ایجاد شده توسط آن کمپین نیز متوقف میشود.
هنگامی که کاربران بر تبلیغات پرداخت به ازای کلیک کلیک میکنند، به صفحات فرود اختصاصی هدایت می شوند که آنها را تشویق به انجام یک اقدام خاص میکند:
- خرید کنید
- یک فرم را پر کنید
- یک گزارش یا موارد مشابه را دانلود کنید.
- اگر یک کمپین PPC اجرا کنید، هدف اصلی شما احتمالا افزایش فروش یا سرنخ خواهد بود.
8. بازاریابی ویدئویی
ویدئویی که برای تبلیغ محصولات، خدمات و نام تجاری شما استفاده میشود ممکن است شامل نمایشهای نمایشی محصول، مصاحبه با رهبران فکری در صنعت شما، توصیههای مشتری، یا ویدئوهای نحوه کار باشد. میتوانید ویدیوها را به وبسایت، صفحات فرود PPC یا رسانههای اجتماعی خود اضافه کنید تا تبدیل و فروش بیشتری را تشویق کنید. KPI ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- زمان صرف شده برای تماشای ویدیو
- تعداد مشاهده چند بار تماشا شد
- نرخ کلیک تعداد کاربرانی که وارد وب سایت شدهاند
- تعداد سرنخ ها، مشتریان بالقوه یا محتوای تولید شده توسط مشتریان
9. رویدادهای آنلاین و حضوری
هیچ چیز مانند یک رویداد برای ایجاد سر و صدا در اطراف یک محصول وجود ندارد. البته نمایشگاههای تجاری همیشه مورد توجه بودهاند. از پستهای اجتماعی قبل از رویداد زنده برای ایجاد سر و صدا در مورد آنچه ممکن است راهاندازی کنید، استفاده کنید.
محصول خود را به نمایش بگذارید. اگر رویداد زنده خود را به یک محصول اختصاص داده باشید، آن محصول کانون توجه مردم خواهد بود. از این توجه برای گفتن داستانهایی در مورد ویژگیهای آن استفاده کنید، همانطور که استیو جابز زمانی برای محصولات اپل انجام میداد.
10. چت بات و بازاریابی چت زنده
رباتهای چت و برنامههای پیامرسان در دهه گذشته رایجتر شدهاند و اکنون بهعنوان ابزاری ارزشمند برای بازاریابی و همچنین خدمات به مشتریان دیده میشوند. حدود 1.4 میلیارد نفر که از برنامههای پیامرسانی استفاده میکنند. برندها از چت بات ها برای موارد زیر استفاده می کنند:
- رسیدگی به شکایات مشتریان
- به سوالات مربوط به محصولات پاسخ دهید
- رویدادهای زنده را تبلیغ کنید
چتبات پاسخ های سریع ارائه دهید. مردم سریع جواب می خواهند. چتباتها میتوانند به مردم کمک کنند تا پاسخهای سریع دریافت کنند و شکایات را حل کنند، که میتواند تأثیر مثبتی بر احساسات برند داشته باشد.
چگونه یک استراتژی بازاریابی دیجیتال بسازیم؟
اکنون زمان ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است، شما باید همه چیز را با هم جمع کنید. صرف نظر از اینکه کدام یک از 10 استراتژی بازاریابی دیجیتال را انتخاب کردهاید، تعیین اهداف، تعریف مخاطبان و ایجاد آنچه که باید ایجاد کنید حیاتی است.
1. اهداف و مقاصد را تعیین کنید
قبل از تصمیمگیری در مورد استراتژی بازاریابی دیجیتال، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را مشخص و مستند کنید. بعد از اینکه در مورد استراتژی خود تصمیم گرفتید، اهداف خاص را ترسیم و مستند کنید تا بدانید که آیا استراتژی شما کار میکند یا خیر. اطمینان حاصل کنید که اهداف و اهداف شما SMART (مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و به موقع) هستند.
2. شخصیت خریدار را در نظر بگیرید
ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر غیرممکن است مگر اینکه افرادی را که میخواهید هدف قرار دهید را درک کنید. اینجاست که شخصیتهای خریدار وارد میشوند. شخصیتهای خریدار افرادی خیالی هستند که نشان دهنده ویژگیهای کسانی هستند که میخواهید محصولات یا خدمات شما را بخرند.
شخصیت ها باید ریشه در داده ها و تحقیقات داشته باشند. استفاده از شهود خود برای ایجاد پرسونای بدون داده پشت آن می تواند منجر به تمرکز اشتباه شود. بنابراین این بدان معناست که شما باید از طریق مصاحبه ها و نظرسنجی های حضوری، برنامه ای یا تلفنی با مشتریان خود صحبت کنید.
3. داراییهای خود را حسابرسی کنید
با مستندسازی داراییهای دیجیتال فعلی خود، درک کاملی از آنچه کسب و کار شما در حال حاضر دارد به دست آورید.
سپس، به عمق هر یک فرو رفته و آن را از موثرترین به کم اثرترین رتبه بندی کنید. هنگامی که این کار را انجام دادید، میدانید که کدام داراییها نیاز به بهبود دارند و کدامها باید از ابتدا بازسازی شوند.
4. تولید محتوای خود را برنامهریزی کنید
برای ماندن در مثال کمپین بازاریابی محتوا، زمانی که مشخص کردید چه چیزی باید ایجاد شود، باید نحوه اجرا و ارائه آن کار را مشخص کنید. این به طور کلی به معنی ملاحظاتی در مورد:
- بودجه: چقدر پول باید برای این کمپین خرج کنید؟ آیا ایجاد تمام دارایی ها در حسابرسی خود کافی است یا نیاز به مصالحه دارید؟
- منبع: آیا مهارت های مناسبی برای ایجاد این در خانه دارید؟ یا نیاز به تعیین نمایندگی دارید؟
- فنی: آیا کمپین به نرم افزار تخصصی نیاز دارد؟ به عنوان مثال، یک سیستم مدیریت محتوا یا ابزار شخصی سازی؟
هنگامی که موارد فوق را در کنار اهداف و شخصیتها در نظر گرفتید، میتوانید برنامه خود را برای اینکه دقیقاً چه محتوایی ایجاد می کنید و هر منبع اضافی که نیاز دارید نهایی کنید.
5. تصمیم بگیرید که چگونه محتوای خود را توزیع کنید
با تأیید شخصیتها، ایجاد محتوا در حال انجام و منابع موجود، تصمیم بعدی این است که چگونه محتوای خود را توزیع کنید. شما باید به این نکات دقت کنید که کانال های متعلق به شما، شامل وب سایت، وبلاگ، ایمیل، شبکه های اجتماعی است. محتوایی که دیگران به اشتراک می گذارند، می پسندند، درباره آن نظر میدهند یا درباره آن مینویسند.
6.KPI های خود را مشخص کنید
هر استراتژی بازاریابی دیجیتال باید به طور مداوم اندازه گیری شود. شاخص های کلیدی عملکرد یا KPI ها را که مقادیر قابل اندازه گیری هستند که اثربخشی استراتژی و تاکتیکهای شما را ارزیابی میکنند، شناسایی کنید. چند نمونه از KPIها عبارتند از:
- نرخ تبدیل دیجیتال
- هزینه هر سرنخ
- بازگشت بازدیدکنندگان وب سایت
- ارزش های طول عمر مشتری
هنگامی که کمپین بازاریابی دیجیتال شما به پایان رسید، میتوانید یک جلسه با همه طرفهای مرتبط برگزار کنید تا دادهها را در مورد موفقیتها و شکستهای آن به اشتراک بگذارید، که میتواند به برنامهریزی استراتژی بازاریابی دیجیتال آینده کمک کند.
در پایان
دیجیتال مارکتینگ به طور مداوم در حال تحول است و همگام شدن با آخرین روندها میتواند دشوار باشد. همچنین ایجاد محتوای جذاب و شکستن قواعد تکراری ممکن است سخت باشد. به هر حال، ممکن است ده ها یا صدها برند وجود داشته باشند که پیشنهادات خود را به مخاطبان هدف شما تبلیغ می کنند.
به همین دلیل باید محتوایی ایجاد کنید که پاسخی به سوالات یا نیازهای مخاطبان شما بدهد. علاوه بر این از شبکه و تخصص خود استفاده کنید. همچنین مراقب کارهایی که رقبای شما انجام میدهند باشید.
همچنین، از امتحان کردن چیزی جدید و یا کنار گذاشتن چیزی که کار نمیکند، نترسید. یکی از بهترین چیزها در مورد استراتژی بازاریابی دیجیتال این است که بلافاصله قابل اندازه گیری است. آنچه را که کار میکند دوبرابر کنید و کاری را که کار نمیکند پایان دهید.
برای دیده شدن و جذب مشتری بیشتر کنارتان هستیم
یکی از راه های دیده شدن بیشتر و پی رو آن فروش بیشتر، تبلیغات درست و خلاقانه است. برای این کار ما در کنارتان هستیم
بهتر است کار تبلیغات پولی خود را با یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.
ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گستردهای از خدمات بازاریابی را ارائه میدهیم مانند :
- خدمات تبلیغاتی وب
- خدمات تبلیغات موبایلی
- تبلیغات در سایت های پر بازدید
- تبلیغات اپ استور مایکت
- خدمات تبلیغات در شبکه های اجتماعی
- تبلیغات اپ استور های ایرانی
- خدمات تبلیغات درون اپ و درون برنامه ای
- تبلیغات در کافه بازار
- خدمات تبلیغات گوگل
خدمات ۳۶۰ درجه ما میتواند در راهاندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.
مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامهریزی، خلاقیت و ایدهپردازی، طراحی کمپینهای تبلیغاتی و انتشار آنها در کانالهای مناسب، مهمترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.
بیشتر بخوانید:
بازاریابی آنلاین (اینترنتی) چیست؛ مزایا، ابزارها و نحوه شروع
۹ گام موثر برای ایجاد استراتژی بازاریابی در رسانه های اجتماعی