×
صفحه اصلی شبکه های اجتماعی شرح وظایف مدیر شبکه‌ های اجتماعی؛ مسئولیت ها و خلاصه کار
تاریخ انتشار : 23 اردیبهشت 1402 زمان مطالعه : 13 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

شرح وظایف مدیر شبکه‌ های اجتماعی؛ مسئولیت ها و خلاصه کار

شرح وظایف مدیر شبکه‌ های اجتماعی؛ مسئولیت ها و خلاصه کار

مدیران شبکه‌های اجتماعی چه می‌کنند؟ وظایف و مسئولیت‌های مدیر شبکه‌های اجتماعی چیست؟ یک مدیر شبکه اجتماعی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ مدیر شبکه‌های اجتماعی با چه کسانی کار می‌کند؟ آیا برای مدیر شبکه‌های اجتماعی به مدرک نیاز دارید؟

این‌ مجموعه سوالاتی است که اگر پاسخ آن را بدانید می‌توانید برای این موقعیت کاری اقدام کنید. همچنین اگر فردی هستید که به دنبال مدیر شبکه‌های اجتماعی مجموعه خود هستید، تصویری روشنی پیدا می‌کنید که چه فردی را استخدام کنید. ادامه مطلب را بخوانید تا با وظایف و مهارت‌های لازم برای مدیر شبکه اجتماعی آشنا شوید.

مدیران شبکه‌های اجتماعی چه می‌کنند؟

اگر بخواهیم به صورت کلی به این سوال پاسخ دهیم که مدیر شبکه اجتماعی چه وظیفه‌ای دارد باید گفت؛ مدیر شبکه‌های اجتماعی باید به رشد همه جانبه اکانت‌های یک مجموعه در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، فیس بوک، توییتر و اینستاگرام و حتی وب‌سایت کمک کند.

آنها علاوه بر ایجاد برنامه زمانی برای پست‌ها، محتوای مخصوص پلتفرم از جمله گرافیک، پست‌های متنی و ویدیو را نیز مدیریت می‌کنند. مهم‌تر از همه، این مدیران همه کاره، معیارهای شبکه‌های اجتماعی کارفرما را زیر نظر دارند، داده‌ها را تجزیه و تحلیل و تفسیر می‌کنند و برای افزایش سودآوری، در قالب موجود تغییراتی ایجاد می‌کنند.

ابتدا عناصر ضروری شرح شغل مدیر شبکه‌های اجتماعی را بررسی می‌کنیم و پس از آن شرح وظایف و توانایی لازم بر آن آورده می‌شود.

خلاصه کار یک مدیر شبکه‌ اجتماعی

آن چه که در هنگام استخدام از مدیر شبکه اجتماعی انتظار می‌رود انجام دهند، خلاصه کار نامیده می‌شود. از آنجایی که یک مدیر شبکه اجتماعی در صنایع مختلف مورد نیاز است، به شدت این موقعیت برای یک برند مهم است و باید از روز اول کاری انتظارات مختلف مجموعه شفاف گفته شود.

اگر شما قصد دارید چنین موقعیت کاری داشته باشید بهتر است از ابتدا شرح وظایف خود را به صورت کامل از کارفرمای خود بگیرید.

یک مدیر شبکه اجتماعی باید با اهداف مجموعه کاری خود آشنا باشد و بتواند تعامل خوبی با سایر گروه‌های کاری در مجموعه را برقرار کند.

همچنین باید اهداف سهام‌داران و مدیران شرکت و صاحبان برند را برای مسیر شغلی خود در نظر بگیرد. در بخش اهداف، شرح شغل مدیر رسانه‌های اجتماعی نیز مشخص‌تر می‌شود و مواردی مانند تبدیل بهتر، ترافیک بیشتر یا تعامل بهتر در آن گنجانده می‌شود.

مسئولیتهای مدیر شبکه‌ اجتماعی به صورت کلی

این بخش از مهم‌ترین بخش‌های کاری یک مدیر شبکه اجتماعی است و باید بر اساس اهداف فقط شامل جزئیات خاص باشد. در اینجا شما به عنوان یک مدیر شبکه اجتماعی مسئولیت‌های را فهرست می‌کنید.

برخی از مسئولیت های رایج مدیر شبکه‌های اجتماعی به شرح زیر است:

_ کمپین های شبکه‌های اجتماعی را توسعه دهید و KPI آنها را تعریف کنید

_ محتوا را در کانال‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی به روز کنید

_ با فالوئرها و مشتریان ارتباط برقرار کنید

_ سوالات مشتریان را پاسخ دهید

_ از ابزارهای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

_ آخرین به روز رسانی شبکه‌های اجتماعی را زیر نظر داشته باشید.

_ نظارت بر ترافیک شبکه های اجتماعی

_ داده‌های کمپین و معیارهای ترافیک وب را تجزیه و تحلیل کنید

_ تقویت روابط با تاثیرگذاران شبکه‌های اجتماعی

_  بهینه‌سازی محتوای تهیه شده

_ با ذی‌نفعان و مدیریت ارشد ارتباط برقرار کنید

صلاحیت‌ها و مهارت‌های مدیر شبکه‌های اجتماعی

صلاحیت‌ها و مهارت‌های مدیر شبکه‌های اجتماعی

سال‌های تجربه‌ی کاری، شرایط تحصیلی و مهارت‌هایی خاص در موقعیت کاری مدیر شبکه‌های اجتماعی تاثیرگذار است و هر کارفرما با توجه به نیازهای خود مدیری با توانایی خاص را استخدام می‌کند.

اما یکسری از توانایی و مهارت‌ها هستند که می‌توانند یک مدیر شبکه اجتماعی را قوی‌تر کند و موقعیت‌های شغلی آن را گسترش دهد.

برخی از صلاحیت‌ها و مهارت‌های مهم مورد نیاز عبارتند از:

_ مدرک لیسانس / کارشناسی ارشد در بازاریابی دیجیتال یا یک رشته مرتبط

_ تجربه کاری حرفه‌ای به عنوان مدیر شبکه‌های اجتماعی

_ تجربه مدیریت محتوا

_ مهارت‌های کپی رایتینگ عالی

_ آشنایی با سئو، گوگل آنالیتیکس و تحقیق کلمات کلیدی

_ مهارت در ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی

_ آشنایی با کانال های بازاریابی آنلاین

_ مهارت‌های ارتباطی عالی

داشتن مهارت‌های بالا تقریبا ضروری است و باید یک مدیر شبکه اجتماعی با آنها آشنا باشد اما مهارت‌های دیگری نیز می‌تواند مزیت نسبی یک مدیر شبکه اجتماعی محسوب شود.

برای مثال مانند مدرک کارشناسی ارشد در بازاریابی یک مزیت نسبی محسوب می‌شود و به این معنا نیست که شما حتما باید این مدرک تحصیلی را داشته باشید اما در استخدام تاثیرگذار خواهد بود همچنین تجربه کاری به عنوان کپی‌ رایتر یا مدیر محتوا نیز در این دسته تعریف می‌شوند.

وظایف و مهارت‌های مرتبط یک مدیر شبکه‌های اجتماعی

مدیران شبکه‌های اجتماعی نیاز نیست که تمامی مهار‌های لازم این موقعیت را اجرایی کنند، با توجه به مجموعه که بزرگ یا کوچک باشد از نیروی کار یکسری انتظارات است که باید انجام شود.

ممکن است یک مدیر رسانه اجتماعی به تنهایی آنها را انجام دهد یا اینکه نیروی لازم و متخصص در این رابطه را استخدام کند. در ادامه شرح کامل وظایف کارهایی که یک مدیر شبکه اجتماعی آمده است:

1.  تولید محتوای چند رسانه‌ای

با محبوبیت روزافزون پلتفرم‌های بصری مانند اینستاگرام و راه‌اندازی ویژگی‌هایی مانند Story، و Live Videos، نیاز به مدیران رسانه های اجتماعی با مهارت‌های چند رسانه‌ای در حال افزایش است.

یک تولیدکننده دیجیتال یا چندرسانه‌ای بر ایجاد گرافیک و تصاویر برای همراهی با پست‌های فیسبوک، تصاویر یا ویدیوهای اینستاگرام، داستان‌های بهینه‌سازی شده برای موبایل برای اسنپ‌چت، و دیگر محتوای خلاقانه از ابتدا تمرکز می‌کند که دسترسی و محبوبیت را در میان دنبال‌کنندگان افزایش می‌دهد.

اما چه مهارت هایی برای یک تولید کننده دیجیتال یا چند رسانه ای لازم است؟

_ تجربه عملی با نرم افزار طراحی

_ خلاقیت

_ تطبیق پذیری

_عکاسی و فیلمبرداری پایه

یک تولید کننده دیجیتال یا چند رسانه‌ای ماهر، محتوای بصری را با هر شبکه اجتماعی تطبیق می‌دهد تا تعداد کلیک‌ها و تعامل‌های بیشتری را به همراه داشته باشد.

2. کپی رایتر

محتوای مبتنی بر متن باید با هر شبکه اجتماعی سازگار باشد. برای مثال، باید کپشن‌های اینستاگرام را با لحنی مرتبط‌تر و صمیمی‌تر بنویسید، در حالی که پست‌های لینکدین لحنی تجاری‌تر دارد.

یک کپی رایتر مسئول ایجاد و تطبیق محتوای نوشتاری برای شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی خاص است. آنها باید در ایتولید محتوای خلاقانه کوتاه 140 کلمه‌ای و وبلاگ‌های طولانی بیش از 200 کلمه مهارت داشته باشند.

اما چه مهارت‌هایی برای یک کپی رایتر لازم است؟

_ کپی رایتینگ

_ تطبیق پذیری

_ درک برند

_ خلاقیت

_ تثبیت موقعیت

حفظ هویت برند مسئولیت اصلی کپی‌رایتر است، زیرا یک پست مشترک برای همه پلتفرم‌ها ممکن است ارزش برندها را پایین بیاورد. یک عنوان سفارشی برای پلتفرم یا محتوایی خاص که مستقیما با مخاطبان صحبت می‌کند منجر به افزایش تعامل و سودآوری می‌شود.

3. تحلیلگر شبکه‌های اجتماعی

از آنجایی که بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی بیش از حد داده محور است، باید داده‌های شبکه‌های اجتماعی را بررسی و آن‌ها را تجزیه و تحلیل کرد و با آنها نقشه راه ترسیم کرد.

نقش تحلیلگران شامل نظارت بر داده‌های کلان مانند دسترسی کلی و سرنخ‌های تولید شده و آزمایش‌های ریزداده است، مثلا باید محتوای تولید شده را بررسی کرد. تحلیلگران شبکه‌های اجتماعی استراتژی‌ها، کمپین‌ها و محتوای جدید را مدیریت و دائما آزمایش می‌کنند.

اما چه مهارت‌هایی برای تحلیل‌گران معیارهای شبکه‌های اجتماعی لازم است؟

_ تحلیل داده‌ها

_ تجربه اجرای آزمایش های علمی

_ کنجکاوی

_ مهارت‌های ارائه قوی

تحلیل‌گران معیارهای شبکه‌های اجتماعی استانداردهای موثری را با آزمایش و تجزیه و تحلیل مداوم نتایج ایجاد می‌کنند. آزمایش‌ها و استراتژی‌هایی که با دقت طراحی شده‌اند، اغلب تعاملات و تبدیل‌های رسانه‌های اجتماعی را افزایش می‌دهند و به طور چشمگیری کسب‌وکارهای آنلاین را تسریع می‌کنند.

صلاحیت‌ها و مهارت‌های مدیر شبکه‌های اجتماعی

4. تحلیلگر اخبار

یک تحلیلگر خبر در یافتن فرصت‌های جدید برای شرکت با ردیابی اخبار خاص صنعت و روند رسانه‌های اجتماعی است.

آنها می دانند کجا به دنبال اخبار بگردند، چه چیزی در شبکه‌های اجتماعی در حال تغییر است و چگونه برای ROI بیشتر سازگار شوند. مفسر و تحلیل کننده اخبار شبکه‌های اجتماعی که به عنوان توسعه دهنده تیم روابط عمومی خدمت می‌کند، مجموعه را با خبرنگاران و گزارش‌نویسان مرتبط می‌کند و در نتیجه پوشش شرکت را افزایش می‌دهد.

اما چه مهارت‌هایی برای یک تحلیلگر اخبار لازم است؟

_ مدیریت محتوا

_ نظارت موثر

_ رویکرد اطلاع یابی

_ تصمیم گیری سریع

تحلیلگران اخبار با آخرین به روز رسانی‌ها در حوزه خود، پست‌های مرتبط با اخبار یا گرایش‌ها، ترافیک رسانه‌های اجتماعی را افزایش می‌دهند و مخاطب را ترغیب می‌کنند که محتوای شما را به اشتراک بگذارند یا توئیت کنند، در نتیجه آگاهی از برند را به‌طور غیرمستقیم افزایش می‌دهند.

5. ارتباط با مشتری

شخصی که حساب‌های شبکه‌های اجتماعی را اداره می‌کند به عنوان صدای شرکت عمل می‌کند. ادمین شبکه‌های اجتماعی دائماً سؤالات و نظراتی در مورد خدمات، محصولات و محتوای شرکت خود دریافت می‌کند.

مدیر شبکه‌های اجتماعی به عنوان نماینده خدمات مشتری در حین برقراری ارتباط با مردم در شرایط مختلف و مراحل خرید خدمت می‌کند. همچنین به عنوان مدیران ترافیک عمل می‌کنند و باید دارای مهارت‌هایی برای درک سؤالات، پاسخگویی مناسب به آنها و تهیه یک مسیر عملی باشند.

اما چه مهارت هایی برای یک نماینده خدمات مشتری لازم است؟

_ ارتباط قوی

_ صبر

_ قابلیت عیب یابی

_ شناخت کامل شرکت و محصولات/خدمات آن

یادتان باشد یک مجموعه برای به دست آوردن مزیت رقابتی باید با مخاطبان تعامل داشته باشد. درک شکایات مشتری و رسیدگی به موقع به آنها باعث صرفه جویی در زمان، پول و سایر منابع یک مجموعه می‌شود.

6.  تسهیل کننده ارتباط با مخاطب

ترویج فالوئرها برای ارتباط با شرکت به ایجاد یک جامعه واقعی کمک می‌کند. مدیر رسانه اجتماعی این عمل را ترویج می‌کند و در نتیجه فروش و وفاداری به برند را افزایش می دهد.

یک مدیر رسانه اجتماعی کارآمد، بحث‌های آنلاین را پست می‌کند، سؤالات مرتبط و قابل تأمل می‌پرسد و لحن را با توجه به مخاطب خود تنظیم می‌کند و دستورالعمل‌های لازم برای جامعه مخاطب خود در صورت لزوم اجرا می‌کند.

اما چه مهارت هایی لازم است؟

_ مدبر بودن

_ توانایی برانگیختن بحث

_ یکدلی

وقتی مدیر شبکه‌های اجتماعی محتوای باکیفیتی ایجاد می‌کنند، دنبال‌کنندگان بیشتر از مجموعه خوششان می‌آید و آن را مستقیما یا اتفاقی از طریق نظرات به دیگران توصیه می‌کنند.

7. مدیر بازاریابی

قدرت شبکه‌های اجتماعی به قیف بازاریابی کمک می‌کند و دسترسی به محتوای شما را افزایش می‌دهد، ترافیک وب سایت شما را جذب می کند، سرنخ ایجاد می کند و آنها را به مشتریان وفادار تبدیل می‌کند.

یک مدیر بازاریابی مسئول برنامه ریزی استراتژی در شرکت است. آنها محتوای اجتماعی را به اشتراک می گذارند که تولید سرنخ را تسریع می‌کند و یک به یک با مشتریان بالقوه درگیر می‌شود. با درک قوی از فروش، آنها تعیین می‌کنند که کدام محتوا مناسب است.

چه مهارت هایی برای یک مدیر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی لازم است؟

_ درک کامل بازاریابی

_ آشنایی با نوع محتوا برای هر مرحله

_ مهارت‌های فروش

_ مهارت‌های ارتباطی قوی

طبق نظرسنجی ‌ها 40 درصد از مصرف کنندگان دیجیتال هنگام تحقیق درباره محصولات، رسانه‌های اجتماعی را در نظر می‌گیرند. بنابراین، مدیران بازاریابی نقش مهمی در به اشتراک گذاری محتوا و جذب بازدیدکنندگان بیشتر به وب سایت و تبدیل آنها به سرنخ ایفا می‌کنند.

8. مدیر پروژه و هماهنگ کننده کمپین

یک مدیر پروژه شکبه اجتماعی با نظارت کامل، با همکاران خود برای برنامه ریزی و اجرای کمپین‌ها و پروژه‌های شبکه‌های اجتماعی همکاری می‌کند. با مهارت‌های قوی تصمیم‌گیری، آنها به سرعت ارزیابی می‌کنند که کدام درخواست‌ها با طرفداران برند هماهنگ می‌شود. آن‌ها با بخش‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کنند تا راه‌اندازی کمپین‌ها را سازماندهی کنند و هنگام اجرا، آنها را زیر نظر می‌گیرند.

اما چه مهارت‌هایی برای یک مدیر پروژه و هماهنگ کننده کمپین لازم است؟

_ تصمیم گیری مبتنی بر داده

_ ارتباط قوی

_ مهارت‌های سازمانی

_ توانایی مذاکره

_ مهارت‌های کار گروهی

مدیران پروژه شبکه‌های اجتماعی نقشی کلیدی در ترویج ابتکارات بخش‌های مختلف در سراسر یک شرکت دارند. آنها به طور موثر تبلیغات را با محتوای مناسب، جذاب و مرتبط متعادل می‌کنند و توجه دنبال کنندگان و ذینفعان داخلی را به خود جلب می‌کنند.

شرح وظایف مدیر شبکه‌های اجتماعی، مسئولیت ها و خلاصه کار

سوالات متداول:

وظایف و مسئولیت‌های مدیر شبکه‌های اجتماعی چیست؟

مدیر شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در نظارت بر تعاملات یک شرکت با مردم دارد. آن‌ها استراتژی‌های محتوای خاص پلتفرم رسانه‌های اجتماعی را پیاده‌سازی می‌کنند، داده‌های تعامل را تجزیه و تحلیل می‌کنند، روند تعاملات را شناسایی می‌کنند، کمپین‌های دیجیتالی برنامه‌ریزی می‌کنند و ایجاد یک جامعه را به صورت آنلاین ترویج می‌کنند.

یک مدیر شبکه اجتماعی خوب کیست؟

میل شدید به ارتباط با مخاطب و در عین حال حوصله در رسیدگی به نظرات منفی، علاوه بر آشنایی با ابزارهای نظارتی، برای یک مدیر رسانه اجتماعی کارآمد ضروری است. آنها باید در بررسی بینش‌ها و همسو کردن کار خود با اهداف شرکت ماهر باشند. نگاه دقیق به آخرین روندهای شبکه‌های اجتماعی و توانایی درگیر کردن دنبال کنندگان شرکت در بحث ها می‌تواند به شما در پیشرفت شغلی خود به عنوان مدیر شبکه‌های اجتماعی کمک کند.

مدیر شبکه‌های اجتماعی با چه کسانی کار می‌کند؟

مدیران شبکه‌های اجتماعی با استراتژیست‌های رسانه‌های اجتماعی و توسعه‌دهندگان محتوا کار می‌کنند تا محتوای باکیفیتی را تنظیم کنند که سودآوری را افزایش دهد و از اهداف بازاریابی دیجیتال و پیام‌های منحصربه‌فرد شرکت پشتیبانی کند. آنها همچنین به صورت آنلاین با مشتریان در ارتباط هستند.

آیا مدیر شبکه های اجتماعی به مدرک تحصیلی نیاز دارد؟

مدرک تحصیلی برای قرار گرفتن در سمت مدیر شبکه‌های اجتماعی اجباری نیست. با این حال، اکثر شرکت‌ها لیسانس بازاریابی، روزنامه نگاری یا یک رشته مرتبط را ترجیح می‌دهند. این صنعت به مهارت خاصی بستگی دارد و شما دارای مهارت‌هایی برای ارتقاء سطح شغلی خود هستید.

برای دیده شدن و جذب مشتری بیشتر کنارتان هستیم

یکی از راه های دیده شدن بیشتر و پی رو آن فروش بیشتر، تبلیغات درست و خلاقانه است. برای این کار ما در کنارتان هستیم

بهتر است کار تبلیغات پولی خود را با یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد

بیشتر بخوانید :

آموزش مدیریت شبکه‌ های اجتماعی؛ مهارت ها و چشم انداز

نقش و اهمیت شبکه های اجتماعی در تجارت الکترونیک

راهنمای تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی؛ ۷ گام موثر

دیدگاهتان را بنویسید