ممکن است میلیونها دلیل وجود داشته باشد که چرا مردم از یک وبسایت خرید نمیکنند اما از نظر آماری فقط باید تعدادی از این دلایل را شناسایی و برطرف کنید تا بتوانید مشکلاتی رایج در فروش اینترنتی را بشناسید و آنها را برای فروش بیشتر برطرف کنید.
فهرست مطالب مشکلات فروش اینترنتی
چرا خریداران آنلاین از یک وب سایت خرید نمیکنند؟
تحقیقات Forrester به ما میگوید که حدود 50٪ از فروش بالقوه صرفاً به این دلیل از بین میرود که بازدیدکنندگان نمیتوانند آنچه را که به دنبال آن هستند در سایتهای فروشگاهی بیابند.
همچنین، حداقل 45 درصد از مشتریان ایالات متحده اگر سؤالی در مورد محصول یا فرآیند خرید داشته باشند و نتوانند به راحتی پاسخ را بیابند، خرید را رها میکنند.
چیزی که این اعداد به ما میگویند این است که برای خریداران آنلاین ضروری است که همه چیز را سریع و آسان پیدا کنند تا بتوانند خرید کنند و فروش و درآمد شما را افزایش دهند. ما همچنین می دانیم که طبق Business2Community، حدود 86٪ از خریداران آنلاین حاضرند برای یک تجربه خرید روان تر و بهتر هزینه بیشتری بپردازند، و 49٪ از آنها احتمالاً هنگام دریافت آن، خرید فوری انجام می دهند.
اما مشکلات رایج فروش اینترنتی چه خواهد بود و در چه صورتی یک فروشگاه اینترنتی مشتری را از دست خواهد داد؟
1) طراحی غیر حرفهای و قدیمی فروشگاه اینترنتی
یک فروشگاه اینترنتی با ظاهری که آشکارا غیرحرفهای است، مشتریان را به خود جذب نمیکند. اگر طراحی شما قدیمی باشد، تصاویر با کیفیت پایین باشد، مشتریان تمایلی به تعامل با سایت شما ندارند.
این نوع ظاهر، جدا از تاثیر منفی بر تجربه کاربر و مشتری، پیامی را نیز ارسال میکند. این موارد نشانگر این است که نمیتوانید سایت خود را بهروزرسانی یا تعمیر کنید، که به این معنی است که کسبوکارتان در حال مشکل است.
این پیامدهای خاص خود را برای مشتری دارد، اما گزینه دیگر بسیار بدتر است: شما ممکن است اهمیتی ندهید و هیچ کس مشتاق خرید از تجارتی نخواهد بود که به خود زحمت نمیدهد قابل اعتماد به نظر برسد.
توجه داشته باشید که طراحی خود را به روز، کاربر پسند و آسان نگه دارید.
2) داشتن جستجوی ضعیف
یک راه حل خوب برای جستجوی سایت باید بتواند رفتار مشتری را ردیابی کرده و با آن تطبیق دهد. اگر رفتار در سایت ردیابی نشود، مشتری محصولات نامربوط را در جستجوهای خود مشاهده خواهد کرد که صرفاً بر اساس کلمات کلیدی ارائه شده است و حتی محبوبیت یا تخفیفهای فعلی را در نظر نمیگیرد.
3) تجربه کاربری بد
بدتر شدن تجربه کاربر معمولاً به عناصری مربوط میشود که در وهله اول نباید توسط کاربر مورد توجه قرار گیرد.
در طراحی سایت فروش میتواند به این معنی باشد که سایت شما موبایل پسند نیست و در یک صفحه نمایش کوچک از هم میپاشد.
طبق مطالعات اخیر، در سال 2021 54 درصد از کل تجارت الکترونیک خرده فروشی بر روی دستگاههای تلفن همراه انجام می شد.
طبق آمار، ۷۳ درصد از کاربران اینترنت موبایل با وبسایتهایی با سرعت بارگذاری آهسته آشنا هستند و ۵۳ درصد از بازدیدکنندگان احتمالاً صفحهای را ترک میکنند که بارگذاری آن بیش از ۳ ثانیه طول میکشد.
زمان ایده آل بارگذاری صفحه برای فروشگاه های آنلاین کمتر از 200 میلی ثانیه است.
4) عدم شخصی سازی
اگر شما یک تجربه خرید شخصی ارائه میکنید، شانس بسیار بیشتری برای تبدیل بازدیدکنندگان خود به مشتریان خواهید داشت، فقط به این دلیل که می توانید به جای نمایش کل طیف محصولات خود، محصولاتی را که واقعاً به آنها علاقه دارند به آنها نشان دهید.
راه های زیادی برای این کار وجود دارد. اکثر سایتهایی که از شخصیسازی استفاده میکنند، از دادههای رفتار قبلی کاربر استفاده میکنند و محصولاتی مشابه یا مرتبط با مواردی که قبلاً مشاهده یا خریداری کردهاند، به آنها ارائه میدهند.
5) مبهم بودن اطلاعات محصول
وقتی محصولی را به مشتریان احتمالی خود معرفی میکنید، میتوانید اطلاعات را به دو دسته اصلی تقسیم کنید:
- ویژگیهای محصول
- مزایای محصول
ویژگی های محصول شامل تمام اطلاعات در مورد نحوه عملکرد محصول، ظاهر، اندازه، سرعت آن، ضمانت ها و غیره است. Forrester به ما میگوید که در ایالات متحده، 45٪ از مشتریان احتمالاً اگر نتوانند بلافاصله پاسخی برای سؤالات خود پیدا کنند، خرید را رها میکنند.
بنابراین ضروری است که به آنچه مشتریانتان میپرسند توجه کنید. از طریق چت، تلفن، حضوری یا با تجزیه و تحلیل عبارتهای جستجویی که در سایت شما اجرا میکنند.
6) نبود مزیت نسبی برای کالا
چگونه محصول شما زندگی من را بهتر میکند؟ علاوه بر اعداد و ویژگیها، خریداران میخواهند درباره محصولی که قصد خرید آن را دارند بیشتر بدانند: اگر این محصول زمان آزاد بیشتری را فراهم کند، درد را کاهش دهد، به من کمک کند تا احساس بهتری داشته باشم.
آنها میخواهند بدانند که چه احساسی در آنها ایجاد خواهد شد. آنها همچنین میخواهند بدانند که چرا راه حل شما بهتر از راه حلهای دیگری است که میتوانند به راحتی در سایت دیگری خریداری کنند و چرا باید آن را به جای ماه آینده اکنون خریداری کنند.
7) فرآیند پرداخت بیش از حد پیچیده
در سالهای گذشته، تقریباً تمام تحقیقات در مورد نرخ رها کردن سبد خرید تأیید کردند که سومین دلیل رایج پس از قیمتهای بالا غیرمنتظره و ایجاد حساب اجباری مردم سبد خرید خود را رها میکنند، این است که فرآیند پرداخت بسیار پیچیده است.
بیشتر تریلرهای الکترونیکی این واقعیت ضروری را در نظر نمی گیرند که مردم تنها زمانی مایلند که فرآیند پیچیده ای را طی کنند که ارزش درک شده محصولی که میخواهند بخرند بسیار بالا باشد.
در مورد محصولات پیچیده که مشتری زمان زیادی را صرف تحقیق، مقایسه قیمتها، یافتن مناسبترین راهحل میکند، یک بررسی پیچیده میتواند کاملاً تضمین شود و به خودی خود میتواند به عنوان یک کاتالیزور برای اثر IKEA عمل کند.
اما اگر بخواهند لوازم کوچک، غذا، لباس یا سایر محصولات روزمره نسبتاً کم ارزش بخرند، انتظار یک تسویه حساب بسیار ساده و بسیار سریع را دارند. فرآیند تسویه حساب خود را مطابق با نیازهای مشتری تنظیم کنید
برای محصولات ساده، پرداخت ساده را ارائه دهید.
شما پس از بررسی 10 مورد در سبد خرید خود، بررسی روش های ارسال، اطلاعات صورتحساب خود را وارد کرده اید و به نظر می رسد همه چیز مرتب است. شما روی دکمه چک کردن کلیک می کنید و هیچ اتفاقی نمی افتد.
سایت از کار می افتد.
- آیا سفارش داده شده است؟
- آیا کلیک نهایی شما انجام شد؟
- آیا پرداخت پردازش می شود؟
- آیا جایی در بلاتکلیفی است؟
- آیا این تا به حال برای شما اتفاق افتاده است؟
اگر بله، می توانید به سرعت خود را به جای مشتری قرار دهید که با شکست پرداخت مواجه میشود. نتیجه اغلب سردرگمی، ناامیدی، ایمیلهای خشمگین در صندوق ورودی پشتیبانی و انصراف از خرید است.
8) عدم امنیت و نشت حریم خصوصی
رویدادهای کمی وجود دارد که بیشتر از نشت دادهها برای خرده فروشان آنلاین مضر است. هر سال هزاران، اگر نگوییم میلیونها مورد از این موارد وجود دارد، از سایتهای تجارت الکترونیک کوچک که توسط رباتهای درب پشتی هک میشوند تا رسواییهای بزرگ.
در چند ماه اول سال 2021 اطلاعاتی در مورد هک هایی وجود داشت که میلیون ها داده کاربر را از شرکت ها و سرویس هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین، پارلر، پیکس الر، تی موبایل، مایکروسافت اکسچنج، کلاب هاوس و GEICO به بیرون درز کرد.
هرگز محصولات را بدون ارائه ضمانت نفروشید، مشکوک به نظر میرسد و عدم اطمینان را در ذهن مشتری بالقوه ایجاد میکند.
9) هزینههای اضافی
عدم ارتباط شفاف با قیمت های شما میتواند فروش اینترنتی را تا حد زیادی کاهش دهد. اما راه حل، خوشبختانه، بسیار ساده است.
همیشه قیمت کامل را نمایش دهید و مالیات و تمام قیمتهای اضافی را در آن لحاظ کنید. قیمت های حمل و نقل را در طول فرآیند، نه تنها در هنگام تحویل، نشان دهید و هیچ هزینه پنهانی نداشته باشید.
10) ردیابی ضعیف
سیستمهای ردیابی سفارش میتوانند در اکثر مواقع مشکلات را با عدم قطعیت حل کنند، اگر دقیق باشند. اگر مشتری بداند چند روز تا رسیدن بستهاش باقی مانده است که در آن زمان تحویل میشود، به احتمال زیاد از این خرید راضی میشود و مشتری دائمی میشود.
11) عدم امکان برگشت کالا
درست مانند ضمانتها، تنها دلیل عدم انعطافپذیری سیاستهای بازگشت شما این است که به محصول خود اعتماد ندارید.
اما اگر این کار را انجام دهید، این خطمشیها باعث ایجاد اعتماد میشوند و کار را برای آن دسته از مشتریانی که واقعاً چیزی را برمیگردانند آسانتر میکند. به این معنی که شانس بیشتری برای حفظ آنها به عنوان مشتری دارید.
12) عدم پشتیبانی
اگر از مشتریان خود پشتیبانی نکنید، نه تنها از کسانی که قبلاً چیزی از شما خریدهاند کمک نمیکنید، بلکه میتوانید مشتریان احتمالی را نیز از خود دور کنید.
مشتریان بالقوه سوالات زیادی دارند، به خصوص اگر توضیحات و ویژگی های محصول شما به درستی ارائه نشده باشد.
اگر خدمات مشتریان ضعیفی دریافت کنند، از همان ابتدا دور می شوند و خرید نمی کنند. همچنین شایان ذکر است که طبق مطالعه Ameyo، “57٪ از مشتریان ترجیح می دهند با شرکت ها از طریق رسانه های دیجیتال مانند ایمیل یا رسانه های اجتماعی تماس بگیرند تا از پشتیبانی مشتری مبتنی بر صدا.
راه اندازی یک آدرس ایمیل پشتیبانی و یک چت زنده در سایت در فروشگاه آنلاین خود، که حداکثر ظرف چند ساعت انجام می شود، تجربه کاربری شما را بسیار افزایش میدهد.
در پایان
ارائه تجربه بهتر برای کاربر و مشتری کلید افزایش حجم فروش و درآمد است و بیشتر آن به فکر کردن مانند مشتری شما خلاصه میشود.
شما حتی نیازی به تلاش زیادی ندارید، فقط به آمار سایت خود و پیامها و سوالاتی که مستقیماً از مشتریان دریافت میکنید نگاه کنید. با کمی تلاش تصویر کاملی از نیازها، مشکلات و انتظارات آنها خواهید داشت.
برای تبلیغات و فروش بیشتر به ما اعتماد کنید
بعد از انجام موارد فوق برای بیشتر دیده شدن نیاز به تبلیغات دارید و بهتر است کار تبلیغات پولی خود را از یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغاتی مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.
ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گستردهای از خدمات بازاریابی را ارائه میدهیم مانند :
- تبلیغات وب
- تبلیغات موبایلی
- تبلیغات در سایت ها پر بازدید
- تبلیغات در اپ استور مایکت
- تبلیغات گوگل ادز
- تبلیغات در رسانه های اجتماعی
- تبلیغات در اپ استور های ایرانی
- تبلیغات درون برنامه
- تبلیغات در کافه بازار
خدمات ۳۶۰ درجه ما میتواند در راهاندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.
مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامهریزی، خلاقیت و ایدهپردازی، طراحی کمپینهای تبلیغاتی و انتشار آنها در کانالهای مناسب، مهمترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.
مقالات بیشتر :
استراتژی فروش آنلاین و تقویت فروش آنلاین سایت
مزایای فروشگاه اینترنتی (سایت فروشگاهی) چیست؟
۱۰ ویژگی فروشگاه آنلاین موفق؛ سایت فروشگاهی موفق
استراتژی تخفیف گذاری برای فروش آنلاین؛ ۷ تکنیک مهم
چالشهای فروشگاه اینترنتی و روش های حل آنها؛ ۲۰ نکته مهم