×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ چالش‌های فروشگاه اینترنتی و روش های حل آنها؛ 20 نکته مهم
تاریخ انتشار : 09 فروردین 1402 زمان مطالعه : 14 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

چالش‌های فروشگاه اینترنتی و روش های حل آنها؛ 20 نکته مهم

چالش‌های فروشگاه اینترنتی و روش های حل آنها؛ 20 نکته مهم

در این روزها برای خرید هر گونه کالایی یا خدماتی می‌توانید وب‌سایت یا پیج اینستاگرامی پیدا کنید و سفارش خود را ثبت کنید.

گسترش فروشگاه‌های اینترنتی قدمتی طولانی ندارد و به زمان برمی‌گردد که سازمان بهداشت جهانی کووید-19 را یک بیماری همه‌گیر جهانی اعلام کرد.

در آن دوره حجم خرده فروشی ماهانه به طور مداوم در حال کاهش بود. در بریتانیا اداره آمار ملی کاهش 5.1 درصدی در خرده فروشی به دلیل کووید-19 را گزارش کرد که به نسبت ۳۰ سال گذشته خود بی‌سابقه بود.

در شرایط همه گیری کرونا به نظر می‌رسید که کسب و کارهای آنلاین و فروشگاه‌های اینترنتی در حال رشد و کسب سود هستند.

اما واقعیت این نبود و همه‌ی کسب و کارهای آنلاین نتوانستند سود کنند و با چالش‌هایی روبه‌رو شدند که برای آنها جدید بود. در زمان حال نیز که بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی کسب و کار خود را شکل داده‌اند با چالش‌هایی روبه‌رو هستند که در ادامه به برخی از آنها و راه‌حل آن اشاره می‌کنیم.

1. امنیت داده‌ها

وقتی صحبت از تجارت الکترونیک و فروشگاه‌های اینترنتی می‌شود، یکی از بزرگترین چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم، نقض امنیت است. اطلاعات و داده‌های زیادی در ارتباط با تجارت الکترونیک وجود دارد و یک مشکل فنی با داده‌ها می‌تواند باعث آسیب جدی به عملیات روزانه خرده‌فروش و همچنین تصویر برند شود.

راه حل: مراقب باشید و همیشه از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. با ارسال آن، می‌توانید پلاگین‌های امنیتی را روی وب سایت خود نصب کنید تا از هک شدن آن جلوگیری کنید. چندین افزونه وجود دارد، یکی را انتخاب کنید که برای وب سایت تجارت الکترونیک شما بهترین کار را دارد.

2. تأیید هویت آنلاین

هنگامی که یک خریدار از یک سایت تجارت الکترونیک بازدید می‌کند، خرده فروش چگونه می‌تواند بفهمد که آن شخص همان چیزی است که می‌گوید؟ آیا خریدار اطلاعات دقیقی را وارد می‌کند؟ آیا خریدار واقعاً به محصولات تجارت الکترونیک علاقه مند است؟ اگر جزئیات یا اطلاعات دقیقی ندارید، چگونه اقدام می‌کنید؟

راه حل: روش‌های مختلفی برای ادغام تأیید هویت آنلاین وجود دارد. برخی از نمونه ها عبارتند از هوش مصنوعی، یک علامت، رمز عبور یکبار مصرف، احراز هویت دو مرحله ای و غیره.

3. جذب مشتری کامل

خریداران این روزها گزینه‌های بی شماری برای انتخاب دارند. اگر آنها به دنبال خرید یک کیف دستی هستند، قبل از نهایی کردن کیف دستی، تحقیقات کاملی انجام می‌دهند.

اگر خریداران چندین گزینه دارند، چگونه مطمئن می‌شوید که شما را انتخاب می‌کنند؟ چگونه می‌توانید مشتری کاملی را پیدا کنید که محصول شما را می‌خواهد، با نرخ شما و به مکان‌هایی که می‌توانید ارسال کنید؟

راه حل: با شرکت‌هایی همکاری کنید که به شما کمک می‌کنند مشتریان خود را هدف قرار دهید. بازاریابی دیجیتال بر بازاریابی سنتی ترجیح داده می‌شود زیرا آنها می توانند مشتری ایده آل شما را هدف قرار دهند. اگرچه ممکن است این یک شبه اتفاق نیفتد، اما با تست A/B، تنظیم دقیق و تجزیه و تحلیل محصولات شما می‌توانند در پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی به مشتریان بالقوه نشان داده شوند.

4. تجربه مشتری

تجربه مشتری یا تجربه کاربری کلید یک وب سایت تجارت الکترونیک موفق است. خریداران انتظار دارند تجربه ای مشابه اگر در فروشگاه های آجر و ملات داشته باشند، تجربه کنند. جریان وب سایت، تقسیم بندی وب سایت و شخصی سازی خرده فروشی محصولات بر اساس ترجیحات خریدار ضروری است.

راه حل: راه های مختلفی برای بهبود تجربه کاربری وجود دارد. مهمترین چیز این است که یک وب سایت تمیز و ساده داشته باشید تا خریداران بتوانند به راحتی در آن جابجایی کنند. نکته بعدی این است که CTAهای واضح (Call to action کال تو اکشن) داشته باشید تا خریدار دقیقا بداند چه کاری باید انجام دهد.

چالش‌های فروشگاه اینترنتی و روش های حل آنها؛ 20 نکته مهم

5. وفاداری مشتری

در اینجا دو واقعیت وجود دارد که اهمیت وفاداری مشتری را نشان می دهد:

  • (الف) هزینه جذب مشتری جدید تا 5 برابر بیشتر از حفظ مشتری موجود است
  • (ب) میزان موفقیت فروش به مشتری فعلی 60 تا 70 است. درصد در مقایسه با تنها 5-20 درصد موفقیت فروش به مشتری جدید.

دو واقعیت فوق گواهی بر اهمیت حفظ یا وفاداری مشتری است. هنگامی که یک مشتری خریدی انجام می‌دهد یا از یک سرویس از یک خرده فروش استفاده می‌کند، باید مطمئن شود که این مشتری را مادام العمر نگه می‌دارد. ولی چطور این ممکن است؟

راه حل: راه‌های مختلفی دارد. اولین مورد، داشتن خدمات عالی به مشتریان است. مشتری از خرید یک محصول عالی خوشحال می‌شود، اما وقتی خدمات مشتری به درستی انجام می شود، خوشحال می‌شوند.

گام بعدی این است که با مشتری از طریق روشی که دوست دارد، خواه ایمیل، پیامک یا پست های وبلاگ در ارتباط باشید، مطمئن شوید که چه چیزی برای مشتری شما بهتر است. آخرین نکته این است که آنها را در مورد محصولات جدید، تبلیغات فروش و کدهای کوپن ویژه برای داشتن چنین مشتریان وفاداری مطلع کنید.

6. تبدیل خریداران به مشتریان پرداخت کننده

یکی از بزرگترین چالش های تجارت الکترونیک تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان پولی است. یک وب‌سایت تجارت الکترونیک ممکن است ترافیک زیادی داشته باشد، کلیک‌ها و بازدیدهای زیادی داشته باشد، اما آن‌طور که پیش‌بینی می‌کردند، فروش ندارند. چه کاری می توانند انجام دهند تا فروش بیشتری داشته باشند؟

راه حل: اولین و مهم‌ترین چیز این است که بفهمید چرا خریداران شما تبدیل به مشتری نمی‌شوند.

  • آیا مخاطب مناسبی را هدف قرار می‌دهید؟
  • آیا وب سایت تلفن همراه شما یکپارچه کار می‌کند؟
  • آیا پلتفرم های آنلاین شما همیشه با چالش های فنی روبرو هستند؟
  • آیا پایگاه مشتری شما به شما اعتماد دارد؟
  • آیا وب سایت خود را برای مشتریان خود شخصی سازی می‌کنید؟

همیشه از دیدگاه یک خریدار فکر کنید و ببینید آیا هر کاری که ممکن است انجام می‌دهید تا آنها را به مشتریانی پرداخت کنید. آیا می‌دانستید مشتریان تکراری 300 درصد بیشتر از مشتریان جدید خرج می‌کنند؟ بنابراین چگونه می‌توانید تجربیاتی را ارائه دهید که مشتریان مدام به آنها مراجعه کنند؟

بیشتر بخوانید : بهینه‌ سازی نرخ تبدیل در وب سایت و راهکارهای افزایش آن

7. تجزیه و تحلیل رقابت و رقیب

آیا درباره Jam Experiment شنیده‌اید؟ خوب این یک نتیجه کاملاً بحث برانگیز دارد، و آن این است که هرچه کمتر به مشتریان پیشنهاد دهید، احتمال خرید آنها بیشتر است.

بسیاری از مردم این روزها از همه گزینه‌هایی که وجود دارد خسته شده اند. یک جستجوی ساده (جستجوی شخصی) برای چیزی مانند هدفون هزاران گزینه را در اختیار شما قرار می دهد.

چگونه می‌توان انتخاب کرد؟ از نقطه نظر یک خرده فروش، چگونه آنها را از جمعیت متمایز می کنند؟ چگونه به جای خرید محصول مشابه از رقبا، خریداران را به وب سایت خود می‌آورند؟

راه حل: همیشه یک تحلیل کامل از رقبای خود انجام دهید. دریابید که آنها چه محصولاتی را می‌فروشند، چگونه سرنخ ایجاد می کنند و چگونه با مشتریان خود در ارتباط هستند.

گام بعدی این است که مطمئن شوید که متمایز هستید. چه رنگ هایی که استفاده می کنید، چه عملکرد عالی وب سایت شما یا تجربه کاربری شگفت انگیز. و در نهایت، خدمات یا محصولاتی را ارائه دهید که منحصر به فرد و مرتبط با پایگاه مشتریان شما هستند.

8. قیمت و حمل و نقل

همه ما در مورد مشتریانی شنیده‌ایم که ترجیح می‌دهند محصولات را از مکان هایی خریداری کنند که ارسال رایگان دارند.

غول‌های تجارت الکترونیک مانند آمازون چنین معاملات حمل و نقل جذابی را ارائه می‌دهند که مشتریان به ندرت می‌خواهند به مکان های دیگر نگاه کنند. چگونه می‌توان هزینه‌های حمل و نقل را کاهش داد؟

راه حل: در حالی که همه سایت‌های تجارت الکترونیک نمی‌توانند به طور کامل از شر هزینه‌های حمل و نقل خلاص شوند، همیشه به دنبال گزینه‌هایی باشید که برای پایگاه مشتریان شما مناسب هستند.

  • آیا اشتراک هزینه حمل و نقل را کاهش می‌دهد؟
  • آیا زمان خاصی از ماه هزینه حمل و نقل کمتری برای آنها به همراه خواهد داشت؟
  • آیا آیا حاملی وجود دارد که قابل اعتماد باشد اما نرخ ارزان تری ارائه دهد؟

حتما تحقیقات خود را انجام دهید و بهترین راه حل ممکن را برای خریداران خود بیابید.

9. سیاست های بازگشت محصول و بازپرداخت

با توجه به ComScore، بیش از 60 درصد از خریداران آنلاین می‌گویند که قبل از خرید، به سیاست بازگشت یک خرده فروش نگاه می‌کنند.

هنگامی که یک سایت تجارت الکترونیک می‌گوید “بدون بازگشت یا بازپرداخت”، خریدار را عصبی می‌کند و کمتر به خرده فروش اعتماد می کند. هنگام خرید آنلاین، مشتریان انعطاف پذیری لازم برای انجام یک اشتباه را دارند که برای آنها هزینه ای نداشته باشد.

راه حل: رضایت مشتری مهمترین عامل برای هر خرده فروش است. بنابراین داشتن یک سیاست بازگشت و بازپرداخت انعطاف‌پذیر نه تنها به رضایت مشتری کمک می‌کند، بلکه به مشتریان کمک می‌کند تا بدون عصبی بودن خرید کنند.

10. انتخاب فناوری

انتخاب فن‌آوری یا شریک مناسب، کسب‌وکار شما را می‌سازد یا شکست می‌دهد. رشد یک خرده‌فروش ممکن است متوقف شود زیرا فناوری آنها را محدود می‌کند یا آژانس اشتباهی را برای کمک به مدیریت پروژه‌هایشان استخدام کرده‌اند.

جنبه های زیادی وجود دارد که برای یک کسب و کار خرده فروشی موفق باید وجود داشته باشد، اما یک پایه فناوری خوب بسیار مهم است.

11. پشتیبانی مشتری

با افزایش سریع مقیاس تجارت الکترونیک و با افزایش تعداد کاربرانی که با مشکلات روزمره خدمات تجارت الکترونیک مواجه می‌شوند، پشتیبانی مشتری با چت بات ها تقویت شده است که پردازش و پاسخ سریعتر به بلیط‌ها را امکان پذیر می‌کند. با این حال، بسیاری از مشتریان از پاسخ‌های خودکار چت‌بات‌ها احساس ناراحتی یا نارضایتی می‌کنند.

راه حل: راه‌حل این چالش‌های تجارت الکترونیک نسبتاً ساده است. شرکت‌های تجارت الکترونیک باید از ترکیبی از فناوری و کمک‌های انسانی برای مقابله با پشتیبانی مشتری با برچسب‌گذاری مسائل خاصی که نیاز به کمک انسانی دارند و تمایز جستجوهایی که می‌تواند توسط یک ربات چت انجام شود، استفاده کنند.

12. تجارت الکترونیک فرا مرزی

بسیاری از سایت های تجارت الکترونیک به دلیل عدم تعامل با مشتریان خارج از محدوده جغرافیایی و زبانی خود، تمایل به رکود دارند.

کاربرانی که به زبان اصلی مورد استفاده در سایت صحبت نمی کنند تمایل دارند به دنبال خرده فروشان دیگری باشند که بتوانند تجربه کاربری بهتری را به آنها ارائه دهند. علاوه بر این، تفاوت در قیمت گذاری، نرخ مالیات و غیره، کاربران را از خرید خارج از مرز باز می دارد.

راه حل: پیاده سازی یک سایت چند زبانه که برای مشتریانی که به زبان اصلی سایت شما صحبت نمی کنند ترجمه شده است، می تواند تفاوت زیادی در جذب مشتری و همچنین بهبود نرخ تبدیل شما ایجاد کند. استفاده از فناوری برای تبدیل آسان ارزها و اخذ مالیات مناسب از محصولات نیز به میزان قابل توجهی به رشد کمک خواهد کرد.

13. بودجه بازاریابی

با تبدیل شدن به هنجار بازاریابی دیجیتال برای اکثر مشاغل تجارت الکترونیک، شرکت‌های بیشتری به سمت هزینه‌های تبلیغات دیجیتال و رسانه های اجتماعی خود هجوم آورده‌اند. با افزایش تقاضا برای کلیک ها و فضای تبلیغات مجازی، قیمت نیز افزایش می یابد. این می تواند برای خرده فروشان کوچک و متوسط ​​بسیار گران باشد و در واقع این یکی از بزرگترین چالش های تجارت الکترونیکی است که آنها با آن مواجه هستند.

راه حل: پروفایل های مشتری خاصی ایجاد کنید که به کسب و کار شما در هدف قرار دادن رسانه های اجتماعی و تبلیغات دیجیتالی شما کمک می کند تا بازده سرمایه گذاری خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید.

14. بازار یابی چندگانه Omnichannel

فروش محصولات خود از طریق چندین کانال به شما امکان می دهد درآمد کلی و میانگین ارزش سفارش (AOV) خود را افزایش دهید.

مشتری که از چندین کانال خرید می کند احتمالاً سه برابر بیشتر از یک مشتری معمولی هزینه می کند. با این حال، اگر به درستی انجام نشود، برخی از کانال‌ها در صورتی که مشتریان مناسب و حجم مورد نیاز مشتریان را جذب نکنند، ممکن است منجر به ضرر شوند.

راه حل: از داده‌هایی که از کانال‌های مختلفی که روی آن‌ها کار می‌کنید دریافت می‌کنید تا بهترین عملکردها را شناسایی کنید و آنها را برای مشتریان خود بهینه کنید و هزینه‌های خود را در پلتفرم‌هایی که جذابیت مورد نیاز شما را به دست نمی‌آورند کاهش دهید.

15. حریم خصوصی داده ها

امروزه مشتریان از اهمیت داده های خود و نیاز به حفظ حریم خصوصی اطلاعات آگاه هستند. سازندگان دستگاه‌هایی مانند اپل تلاش بیشتری می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که داده‌های کاربرانشان در برابر اشخاص ثالث ایمن نگه داشته می‌شوند. با این حال، داده‌های کاربر همچنین می‌توانند پلتفرم‌ها را قادر سازند تا تجربه کاربری بهتری را برای آنها فراهم کنند.

راه حل: داده‌های شخص ثالث را جمع‌آوری کنید، جایی که مشتریان شما عمداً و داوطلبانه داده‌های خود را با نام تجاری شما به اشتراک می‌گذارند، برخلاف جمع‌آوری داده‌های شخص ثالث، چیزی که این روزها مشتریان بسیار محتاط هستند.

16. لجستیک (مدیریت فرآیند جمع آوری، ذخیره و انتقال)

شرکت‌ها در سرتاسر جهان هر ساله تحت تاثیر مسائل زنجیره تامین قرار می‌گیرند و با توجه به اینکه یک فرآیند لایه‌ای است، مشکلات و خطاها در مراحل متعددی در طول فرآیند رخ می‌دهد که منجر به هزینه‌ها و تاخیرهای اضافی می‌شود.

راه حل: مشاهده کل زنجیره تامین خود را به دست آورید. مشاهده زنجیره تامین شما را قادر می‌سازد تا موجودی خود را به طور دقیق ردیابی کنید و همچنین یک سیستم ارتباطی شفاف ایجاد کنید که می تواند به شما کمک کند تا از بخش های مختلف فرآیند زنجیره تامین به روز بمانید. این یکی از آن چالش های تجارت الکترونیک است که به زمان و تلاش نیاز دارد، اما نیز بسیار ضروری است.

17. چابکی فروشگاه

با چه سرعتی می‌توانید ویژگی‌های جدید را منتشر کنید، محتوای تازه را پست کنید و بازاریابی کنید؟ با توجه به تکامل سریع تجارت الکترونیک، اجرای یک مدل شرکت چابک بسیار مهم است.

مرتبط بودن و به‌روز ماندن با روندها برای بقا و شکوفایی کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک و ارائه بهترین تجربه کاربری ممکن به مشتریان خود بسیار مهم است.

راه حل: این بیشتر یک فرآیند است تا یک راه حل – اطمینان حاصل کنید که تیم شما سازگار است و فرآیندهایی برای مقابله با تغییرات داخلی و خارجی تنظیم شده است تا امکان تصمیم گیری سریع را فراهم کند.

18. انتظارات مشتری

مصرف کنندگان مدرن این روزها با ظهور فناوری جدید و قرار گرفتن در معرض برندها و خدمات متعدد، به طور فزاینده ای آگاه و آگاه شده اند. مصرف کننده مدرن انتظارات زیادی برای نوع محصولات و خدماتی دارد که برای آن هزینه می پردازد و دائماً به دنبال تجربیات بهتر است.

راه حل: اگر می خواهید این مشکل را برای تجارت الکترونیک خود حل کنید، آگاهی کامل از روندهای طراحی وب امروزی لازم است. بررسی کامل روندهای فعلی شما را قادر می سازد تا تنظیماتی را که شرکت شما باید انجام دهد را تشخیص داده و در ایجاد آنها کمک کند.

چالش‌های فروشگاه اینترنتی و روش های حل آنها؛ 20 نکته مهم

19. قرار دادن عناصر در صفحه

این ممکن است تعجب آور باشد اما طراحی و قرار دادن عناصر مهم مانند نوار ناوبری، برگه ها و غیره در وب سایت شما می تواند به طور قابل توجهی بر تبدیل و فروش شما تأثیر بگذارد زیرا رابط کاربری شما به تجربه مشتری در سایت شما کمک می کند.

کاربران تمایل دارند نسبت به سایت هایی که نمی‌توانند به راحتی در آنها حرکت کنند، محتاط باشند.

راه حل: مدام در طراحی رابط کاربری خود بهبود دهید، از تست های A/B استفاده کنید تا بفهمید مشتریان شما به چه طرح هایی به خوبی پاسخ می دهند و هر گونه مانع غیر ضروری را که مانع از تعامل کامل کاربران با سایت شما می شود را حذف کنید.

20. پایداری

خرده‌فروشان در حال حاضر به دلیل افزایش توجه جهانی به پایداری به دلیل تقاضای مصرف‌کننده، تشویق می‌شوند تا کالاها و خدمات تحویل خود را به‌عنوان دارای اثرات زیست‌محیطی کم به بازار عرضه کنند.

تقریباً 60 درصد از مصرف کنندگان آماده هستند تا الگوهای خرید خود را تغییر دهند تا تأثیر آنها بر محیط زیست کاهش یابد.

راه حل: کارایی زنجیره تامین خود را بهبود بخشید و مناطق کلیدی را شناسایی کنید که ردپای کربن شما می تواند برای بهبود اثرات زیست محیطی کاهش یابد.

برای تبلیغات بیشتر در کنارتان هستیم

بعد از ایجاد فروشگاه اینترنتی نیاز به تبلیغات دارید و بهتر است کار تبلیغات پولی خود را از یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغاتی مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

مقالات بیشتر :

چرا باید فروشگاه اینترنتی داشته باشیم؟

۱۰ ویژگی فروشگاه آنلاین موفق؛ سایت فروشگاهی موفق

پیشنهاد بهترین کمپین ها برای تبلیغات فروشگاه اینترنتی

۵۰ شعار تبلیغاتی برای فروشگاه اینترنتی

روش تبلیغات فروشگاه اینترنتی با بهترین بازدهی

استراتژی فروش آنلاین و تقویت فروش آنلاین سایت

دیدگاهتان را بنویسید