×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ چطور نرخ بازگشت سرمایه در دیجیتال مارکتینگ را حساب کنیم؟
تاریخ انتشار : 30 فروردین 1402 زمان مطالعه : 8 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

چطور نرخ بازگشت سرمایه در دیجیتال مارکتینگ را حساب کنیم؟

چطور نرخ بازگشت سرمایه در دیجیتال مارکتینگ را حساب کنیم؟

به عنوان یک بازاریاب، یکی از نگرانی های اصلی شما این است که چگونه اثربخشی فعالیت های بازاریابی دیجیتال خود را ثابت کنید.

برای اثبات آن، رئیس شما اعداد و ارقام می خواهد، پس وقت آن است که بازده بازاریابی دیجیتال خود را محاسبه کنید.

البته فراموش نکنید که  هیچ روش دقیقی وجود ندارد که ROI بازاریابی دیجیتال شما را به طور کامل ثبت کند. با این اوصاف، شما همچنان می توانید مقدار تقریبی ROI بازاریابی دیجیتال خود را داشته باشید.

این اطلاعات به شما بینشی در مورد اثربخشی تلاش های بازاریابی شما می‌دهد. جدا از ارائه می‌توانید در زمان ارائه گزارش به رئیس خود اطلاعاتی در دست داشته باشید تا استراتژی بازاریابی خود را برای بهبود نتایج تنظیم کنید.

ابزارهای سنجش نرخ بازگشت سرمایه

شش ابزاری که به شما کمک می‌کند تا بازگشت سرمایه دیجیتال بازاریابی خود را محاسبه کنید را در ادامه خواهیم آورد که می‌توانید از آنها برای کمک به محاسبه بازگشت سرمایه (ROI) تلاش‌های بازاریابی خود استفاده کنید.

این ابزارها در جنبه‌های مختلف بازاریابی مانند بازاریابی محتوا، بازاریابی رسانه‌ های اجتماعی، بازاریابی موتورهای جستجو و بازاریابی ایمیلی مفید هستند.

۱. گوگل آنالیتیکس

اگر وب سایتی را اجرا می‌کنید، گوگل آنالیتیکس به سادگی یک ابزار ضروری است. این ابزار به شما کمک می‌کند تا هر منبع ترافیکی را به صفحات وب سایت خود ردیابی کنید. برخی از معیارهای مهمی که از داشبورد Google Analytics خود دریافت می‌کنید عبارتند از:

  • بازدید از صفحه
  • نرخ پرش
  • مکان بازدیدکنندگان
  • منبع ترافیک
  • ارزش صفحه
  • ردیابی اهداف تبدیل
  • ارزش تبدیل کمکی

این ابزار به شما کمک می کند تا تمام ترافیک وب سایت را به صفحات جداگانه در وب سایت خود بررسی کنید. برای یک ماه خاص، می‌توانید این معیار را ببینید. حتی می‌توانید برای نشان دادن پیشرفت در تلاش های بازاریابی محتوای خود با ماه های گذشته مقایسه کنید.

به همین ترتیب، اگر کمپین‌های دیگری را در رسانه‌های اجتماعی و دیگر کانال‌های بازاریابی برای آوردن ترافیک به وب‌سایت خود اجرا کنید، می‌توانید میزان ترافیکی که از این کمپین‌ها دریافت کرده‌اید را ببینید. همچنین می توانید رفتار بازدیدکنندگان را از این کانال ها مشاهده کنید.

حتی اگر هدف بازاریابی شما جذب سرنخ یا فروش باشد، گوگل آنالیتیکس نیز می‌تواند به شما در پیگیری این اهداف کمک کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک هدف تبدیل در داشبورد Google Analytics خود ایجاد کنید.

برای انجام این کار، وب سایت خود را در داشبورد انتخاب کنید. پس از انجام این کار، روی “Admin” و سپس “Goals” کلیک کنید. در صفحه بعد روی “+ New Goal” کلیک کنید تا یک هدف جدید ایجاد کنید.

هدف بازاریابی دیجیتال جدید ایجاد کنید. برای ایجاد هدف خود باید نوع آن را انتخاب کنید. اگر سرنخ‌ها یا فروش‌ها را دنبال می‌کنید، باید یک «مقصد» برای آن درنظر بگیرد. این مقصد می‌تواند صفحه «تشکر» شما پس از انتشار اطلاعات سرنخ جدید یا انجام خرید باشد.

هرگونه بازدید از این صفحات به معنای دستیابی به هدف است. در بیشتر موارد، یک کسب و کار حضور خود را در بسیاری از پلتفرم های رسانه‌های اجتماعی حفظ می‌کند. پیگیری نتایج خود در این کانال های رسانه های اجتماعی به صورت جداگانه می‌تواند خسته کننده باشد.

در مرحله بعد، باید جزئیاتی مانند URL مقصد و ارزش این هدف را ارائه دهید. این میانگین ارزش سرنخ یا خرید شما است. سپس می‌توانید هدف خود را ذخیره کنید. گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند اکثر نتایج را در وب سایت خود ردیابی کنید اگر بدانید کجا را چک کنید.

۲.Cyfe

این ابزار دیگری است که به شما کمک می‌کند ROI بازاریابی دیجیتال خود را در کانال‌های مختلف بازاریابی ثابت کنید Cyfe است. این ابزار  به شما امکان می‌دهد ویجت ها را از این کانال‌ها اضافه کنید:

  • تبلیغات
  • وبلاگ نویسی
  • پست الکترونیک
  • فروش و امور مالی
  • سئو
  • رسانه های اجتماعی
  • تجزیه و تحلیل وب

Cyfe به شما کمک می کند تا نتایج بازاریابی دیجیتال و بازگشت سرمایه خود را در بسیاری از کانال های بازاریابی دنبال کنید. می توانید داشبوردهای خود را در اینجا ایجاد کنید و داده های خود را در یک پلتفرم مدیریت کنید.

چطور نرخ بازگشت سرمایه در دیجیتال مارکتینگ را حساب کنیم؟

3. Hootsuite

در بیشتر موارد، یک کسب و کار حضور خود را در بسیاری از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی حفظ می‌کند. پیگیری نتایج خود در این کانال های رسانه های اجتماعی به صورت جداگانه می تواند خسته کننده باشد.

با ابزاری مانند Hootsuite، می‌توانید صفحات رسانه‌های اجتماعی خود را بر روی یک پلتفرم مدیریت کنید و همچنین نتایج تلاش های رسانه‌های اجتماعی خود را پیگیری کنید علاوه بر این، Hootsuite دارای یک ماشین حساب ROI اجتماعی است که می‌توانید از آن برای محاسبه ROI بازاریابی رسانه های اجتماعی خود استفاده کنید

برای مثال هزینه های شما برای یک کمپین اینستاگرام 1000 دلار برای هزینه تبلیغات، 500 دلار برای هزینه های ایجاد محتوا و 200 دلار برای هزینه های نیروی کار است.

این سرمایه گذاری شما را به 1700 دلار می رساند. اگر تبلیغ به یک صفحه فرود در وب سایت شما پیوند داده شده است، فرض کنید این نتایج را دریافت کرده اید: 1000 بازدید از کمپین، 10٪ نرخ تبدیل صفحه فرود، 50٪ نرخ بسته شدن و ارزش طول عمر مشتری شما 1500 دلار است. از این ارقام، ماشین حساب ROI اجتماعی می‌تواند ROI شما را محاسبه کند که 4،312٪ است.

اگر می‌خواهید بازگشت سرمایه رسانه‌های اجتماعی خود را در کانال‌های مختلف اندازه‌گیری کنید، می‌توانید از Hootsuite Impact استفاده کنید. این نمودارها و جداولی را ایجاد می کند که نشان می‌دهد چگونه رسانه‌های اجتماعی منجر به فروش شده اند.

4. Sproutsocial

شما می‌توانید معیارهای رسانه‌های اجتماعی خود را نیز در این پلتفرم اندازه گیری کنید. جدا از ایجاد اهداف در گوگل آنالیتیکس، باید از عملکرد خود نیز آگاهی داشته باشید. این روش شامل انواع محتوای با بیشترین تعامل، عملکرد پایین، تعداد بازدیدها، تعداد کلیک‌های روی وب‌سایت شما و سایر معیارهای مهم است.

همچنین می‌توانید این معیارها را برای همه کانال‌های رسانه‌های اجتماعی در یک مکان دریافت کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا به اثربخشی محتوای رسانه‌های اجتماعی و انواع محتوایی که بهترین ارتباط را با مخاطبانتان دارد، دسترسی پیدا کنید.

به دست آوردن ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو به وب سایت شما بسیار مهم است. از آنجا که این یک منبع هدفمند از ترافیک با افرادی است که کلمات کلیدی مرتبط با خدمات شما را جستجو می‌کنند، این مطمئناً نتایج بازاریابی دیجیتال شما را افزایش می‌دهد.

۵. SEMrush

جدا از اینکه امروزه یکی از محبوب ترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است، می‌توانید از SEMrush نیز برای دریافت بینش از ترافیک ارگانیک خود استفاده کنید. با ابزار Organic Traffic Insights، می‌توانید جزئیاتی در مورد تعداد کاربرانی که از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند از طریق موتورهای جستجو دریافت کنید.

برخی از این جزئیات عبارتند از:

  • تعداد کاربران
  • تعداد جلسات
  • تعداد صفحات در هر جلسه
  • نرخ پرش
  • تکمیل هدف
  • بازگشت سرمایه بازاریابی دیجیتال SEOquake

به همین ترتیب، می‌توانید جزئیات هر صفحه فرود را که جستجوگر بازدید می‌کند از موتورهای جستجو دریافت کنید. اگر حساب Google Search Console (GSC) خود را متصل کرده‌اید، نیز می‌توانید جزئیات بیشتری در مورد کلمات کلیدی که ترافیک ارگانیک را به صفحات شما وارد می‌کنند، دریافت کنید.

۶. Sleeknote

وقتی اعداد اولیه را در مورد عملکرد ایمیل و ارزش سرمایه‌گذاری خود دارید، Sleeknote  می‌تواند به شما کمک کند نتایج مهم ایمیل و بازگشت سرمایه دیجیتال بازاریابی خود را محاسبه کنید. برخی از جزئیاتی که برای محاسبه ROI ایمیل خود در Sleeknote نیاز دارید عبارتند از:

  • حجم ارسال کنید
  • نرخ های باز
  • نرخ کلیک
  • نرخ تبدیل
  • میانگین ارزش یک تبدیل
  • هزینه کمپین

شما می توانید بیشتر این مقادیر را از ارائه دهندگان خدمات ایمیل خود (ESP) دریافت کنید. هزینه کمپین شامل اضافه کردن هزینه محتوا، هزینه ESP و موارد دیگر است.

از این مقادیر، می توانید نتایجی مانند:

  • درآمد
  • سود
  • هزینه هر ایمیل باز
  • هزینه هر تبدیل
  • بازگشت سرمایه

از این طریق می توانید اثربخشی کمپین های ایمیلی خود را مشاهده کنید.

چطور نرخ بازگشت سرمایه در دیجیتال مارکتینگ را حساب کنیم؟

در پایان

انتخاب ابزار مناسب و یافتن اعداد مناسب به شما کمک می‌کند تا به بازدهی دقیقی از ارزش سرمایه‌گذاری برای گزارش‌های بازاریابی ماهانه خود برسید. از این ابزارها برای کمک به یافتن بازگشت سرمایه دیجیتال بازاریابی خود در کانال های بازاریابی مختلف استفاده کنید.

برای ورود و دیده شدن بیشتر در دنیای دیجیتال به ما اعتماد کنید

دیجیتال مارکتینگ این روز ها که همه از اینترنت استفاده می کنند اهمت زیادی دارد. و کسب کار ها برای تجربه فروش بهتر جدا از بازار سنتی به بازار دیجیتال هم نیاز دارند. دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات آنلاین به هم گره خورده اند.

بهتر است کار تبلیغات پولی خود را با یکی از شرکت های قابل اعتماد و مطمئن مانند آژانس تبلیغاتی مگنت انجام دهید. چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد.

ما در آژانس تبلیغات اینترنتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند :

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد

بیشتر بخوانید :

نرخ بازده (RoR) چیست و نحوه محاسبه آن

اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها (آینده ایی مطمئن)

تبلیغات دیجیتال چیست؛ انواع و فواید، نکات حرفه ای + مثال

دیدگاهتان را بنویسید